Onderstaande tekst is uitgesproken door Robèrt tijdens de GR van 31 oktober j.l.

Geacht college, leden van De Raad, inwoners van Bodegraven-Reeuwijk
Ons motto voor deze begroting: "luctor et emergo"
Het college noemt deze programmabegroting 'een forse opgave'! Nou, dat is het zeker!
Het motto zou moeten zijn "luctor et emergo" ; "ik worstel en kom boven".
Die worsteling, die ziet de fractie van GroenLinks duidelijk, ik geef het je te doen. Maar hoe kom je nu boven? Er hangen immers diverse molenstenen om onze nek die ons onder water dreigen te trekken.

Denk aan de woningbouwprojecten, waarvan we 2 jaar geleden dachten dat we door uitstel gered zouden worden. Was het toen niet de fractie van GroenLinks die stelde dat hier de wens de vader van de gedachte was? Het college gelooft iets omdat het wil dat het zo is. Ondertussen moeten we miljoenen afboeken op onze projecten. En bevriest de Provincie een aantal plannen totdat er een regionale woonvisie is. Heel verstandig, want we zien nu al dat er binnen en buiten de gemeente concurrentie plaatsvindt op het in productie brengen van de enorme projectenstuwmeer, met als gevolg: verkeerde keuzes! Keuzes voor andere woningen die niet of weinig aanhaken bij onze eigen woningbehoefte. Nee, GL denkt dat we onze ruimtelijke ambities in zijn geheel moeten herijken, waarin plannen gaan sneuvelen en dat kost geld! Geld dat we niet meer hebben tenzij....

Alle partijen zijn het erover eens dat we over een hele dunne lijn lopen. Bij de vorige begrotingsbehandeling gaven de coalitie partijen dat zelf ook duidelijk aan.
Het CDA vond dat het beleid gericht moet zijn op stabiliteit, zekerheid en continuïteit. De fractie van GroenLinks ziet hier nu niets van terug. Ook zei het CDA dat het zeer ongewenst was dat de rentelasten tot 2015 blijven stijgen. Welnu, ik heb nieuws: de rentelasten stijgen ook in 2016 door tot wel 5,2 miljoen.
5,2 miljoen, terwijl we maar 7,9 miljoen vrij te besteden hebben! Hoe durven we dit aan de burgers te presenteren. U mag het uitleggen. De fout is dat u alle ambities gewoon doorzet. Woningbouwprojecten en de rondweg, u neemt gewoon een Top-hypotheek op onze gemeente !
Deze Top-hypotheek betaalt u met een aantal risicovolle bezuinigingen en wel de volgende:

  • door een regiegemeente te willen zijn,
    door subsidies flink te kaasschaven,
    door hoop op veel voordeel via gezamenlijke inkoop
    door de openbare ruimte te degraderen,
    geen geld voor duurzaamheid,
    onzekere taakstellingen samenwerkingsverbanden
    de rondweg te activeren

GL denkt er het volgende over:

Allereerst de omvorming naar regiegemeente
Hoe staat het eigenlijk met de regie, gemeente? Waar zijn we en waar gaan we nog naartoe? De wens lijkt ook hier de vader van de gedachte. Uitbesteden zou goedkoper zijn. Taken verhuizen mee met dito financiën. Een regisseur blijft achter. En wie heeft de regie? Denken we er wel eens over na wat dit voor de burgers betekent? En over de extra kosten, overleguren, verantwoording enz. die regie met zich meebrengt?
De weg die het college in slaat zijn wij niet per definitie op tegen, maar we voelen ons te weinig betrokken bij het zorgvuldig afwegen om een afdeling wel of niet in de regie-stand te zetten.
En daarbij niet te vergeten de financiële voordelen t.o.v. de afstand die gecreëerd wordt, te kunnen wegen.

Dan het kaasschaven van subsidies, waar we ons toch grote zorgen over maken!
Wat doet het met de maatschappelijke instellingen als ongenuanceerd 20% van hun subsidie wegvalt? Er zijn gesprekken gevoerd, maar toen ging het over 10-15%. Nee, er gaan organisaties zwaar in de problemen komen door dit beleid (zie insprekers, (ik verwacht dat er veel insprekers zijn op dit gebied). Het hart van de gemeente wordt getroffen. Sport, welzijn, evenementen, cultuur.

Het college zegt feitelijk: de OZB zit aan zijn max, dus pakken we het nu van de verenigingen en stichtingen. Maar ze vergeten dat linksom of rechtsom, de burger de kosten altijd zal dragen. Laten we nou niet de sociale cohesie doorbreken!

Komen we op het droombeeld van de inkoopvoordelen:
GL is niet tegen bundeling van inkoop, als er maar voldoende kwaliteit en duurzaamheid tegenover staat. Maar de verwachte voordelen lopen op de muziek vooruit. Hoe weten we zo zeker dat de opbrengsten zo substantieel zijn? Wat hebben we dan een hoop laten liggen in het verleden!! Is ook hier de wens de vader van de gedachte? GL vindt dat we onszelf hier te rijk rekenen. Te veel onzekerheden!

Het bezuinigen op de openbare ruimtes:
Bezuinigen op openbare ruimte is makkelijk. Het is een flinke bak met geld. Een stoepje kan wel even wat langer scheef liggen! We halen wat afvalbakken en bankjes weg. En de bermen zullen nu helemaal niet meer gemaaid worden. We hebben toch gezien wat enige wrevel in de openbare ruimte, de ondergrondse containers, met onze inwoners doet? Sommigen zijn nog woedend en bereid de barricades op te springen. Zo moeten we dit niet willen!

Hoe gingen we alle effecten van het beleid ook alweer meten?
In de kadernota van 2011, waar we ooit mee begonnen, stond vermeld dat we maatschappelijke effecten van het beleid zouden gaan meten door middel van prestatie-indicatoren! Wat is er tot nog toe gemeten? En de uitslag?
GL maakt zich zorgen als we lezen dat na 2 jaar fusie pas 25% van de vragen aan het KCC in één keer goed afgehandeld wordt? Temeer omdat de hievoor genoemde bezuinigingen nog veel meer van onze burgers gaat vragen. Wil het college hier a.u.b. aandacht voor blijven houden?

Een andere onzekerheid is de taakstellingen die we onze samenwerkingsverbanden denken op te leggen en de voordelen die we daar uit denken te halen.
Dit zijn overeenkomsten die we delen met meerdere gemeenten en zodoende kunnen we er niet alleen over beslissen. En of de ODMH's en RDOG's ermee rond kunnen komen moet nog maar blijken. In de laatste Burap blijkt al dat sommige taakstellingen niet haalbaar zijn!

Miljoenen gaan er door de begroting, tegenvallers van tonnen worden in één vergadering genomen en wat staat er op de eerste bladzijde van de begroting? "Wegens het ontbreken van voldoende middelen is er geen geld opgenomen voor de duurzaamheidsvisie!" €15.000 heeft de gemeente er niet voor over deze te reserveren voor een visie. Maar waarom kunnen onze eigen ambtenaren dit niet? Of onze omgevingsdienst? Een visie die al 2 jaar aangekondigd is en het college totaal geen raad mee weet of eigenlijk geen visie op heeft. Dit verdient treurnis! Een wethouder duurzaamheid die in 2 jaar nog geen visie heeft op zijn beleid! Het is duidelijk: de wil is er niet. Een gemeentehuis met energielabel G! Er liggen tonnen te wachten op duurzaam te verbouwen maatschappelijk vastgoed. De Milandschool liet onlangs zien waartoe het in staat is; zelf bekostigd! Onbenutte kansen zijn er. Telkens weer komt de fractie van GL hierop terug. Niet om de onmacht van het college te bevestigen, maar om kansen te laten zien. Waarom ziet dit college dit toch niet? In de laatste BinnenlandsBestuur werd onze visie bevestigd. Gemeente Nijmegen heeft €38.000 geinvesteerd in LED verlichting in de parkeergarage en bespaart per jaar €35.000 In ruim een jaar terugverdient dus. Daarna jaarlijks €35.000 kassa. Hier kun je dus wel 2 dzmhdsvisies van bekostigen!
Nee, de wethouder speelt mooi weer op een duurzaam dak, maar heeft geen cent over voor een visiedocument. Hier wordt de fractie van GL treurig van. Wij vinden dan ook dat het college zijn eigen duurzaamheidsambitie moet tonen en dus niet naar de raad moet komen bedelen voor €15.000. U moet deze keuze zelf maken dan krijgt u ons mee!

Maar nu het bovenkomen.
Het college denkt dit te doen door één grote post, namelijk de rondweg, volledig te activeren. In de ogen van GroenLinks is dit een heel verkeerde keuze.
Een rondweg al activeren, terwijl we de afgesproken inkomsten die ten behoeve van deze weg zijn beloofd nog niet binnen hebben riekt naar 'Griekse toestanden' Eerst uitgeven en het ontstane gat niet willen zien?
De VVD, vanuit zakelijk instinct redenerend, de partij die op elk onderwerp volledig de bijl erin hakt als er in hun ogen te veel wordt uitgegeven, doet er heel luchtig over en spreidt onverantwoord gedrag ten toon als we geld gaan uitgeven dat er nog niet is. Zelfs als dit zwart op wit in een AHRI besluit van de gemeente Reeuwijk van 21 september 2010 getekent door wethouder Goudbeek staat.
Eigen belang, totaal onverantwoord eigen belang! We hangen onszelf de grootste molensteen die we ooit gehad hebben om de nek, net nu we worstelen om boven te komen! Luctor et emergo sed non realiter (maar niet heus).
Gelukkig zien we ook goede keuzes zoals daar zijn de investeringen in burgers middels dorps- en wijkgericht werken, proficiat.

Resumerend zien wij de enorme worsteling die de gemeente doormaakt en zijn beleid kost wat het kost probeert te handhaven. GL wil graag dat deze gemeente bovenkomt (emergo). Ik geef het je te doen in deze onzekere tijd met de vele molenstenen: grondexploitaties en rondweg, proberen boven te komen door taakstellingen, regiegemeente, degraderen openbare ruimte, gekaasschaafde subsidies, gezamenlijke inkoop en zonder visie op duurzaamheid. Maar de realiteit gebiedt te zeggen dat er keuzes gemaakt moeten worden. En van deze keuzes kunnen wij ten minste één grote keuze absoluut niet volgen en u weet welke dat is.

De keuzes die GL wil maken komen terug in de moties en amendementen die vanmiddag voor u liggen; daarover later meer.
In deze vorm kunnen we de begroting echter niet steunen.

Bedankt en succes.
De fractie van GL

Nawoord van Broos:

De GroenLinks fractie gaf dus geen acoord af op deze meerjarenbegroting. Het belangrijkste punt was de grote investering voor de rondweg Reeuwijk. Deze lening en langjarige extra lasten zijn in deze tijd onverantwoord. Andere zaken, zoals subsidie beleid en de openbare ruimte, moeten er onder lijden. Alleen de PvdA had ook deze insteek. De coalitiepartijen laten dit college gewoon doordenderen, met alle grote risico's van dien!