We werden gezien als klagers, GroenLinks en de PvdA. Dat was bij de behandeling van de kadernota in juli. We brachten toen een motie in die een beter evenwicht tussen bezittingen en schulden voorstelde. Wij stelden een overschot op de begroting voor van 2 miljoen euro over 4 jaar. Het college vond een sluitende begroting al genoeg ambitie. De coalitie vroeg ons om een tegenbegroting en de motie werd weggevaagd!

Wat schetste onze verbazing toen we de huidige begroting onder ogen kregen?
Een sluitende begroting is ineens niet meer voldoende, het begrote begrotingsoverschot over 4 jaar wordt ook geen 2 miljoen, maar 3 miljoen! Laten we nu de vraag maar aan de coalitie stellen: Moeten we wel doorgaan met de behandeling van deze begroting of bent u in een paar maanden van mening veranderd?

Voor het gemak denken wij het laatste. We nemen het college echter niets kwalijk. Het kost immers tijd om op het juiste spoor te komen met 5,5 wethouder en een gloednieuw coalitieakkoord. Maar de coalitie had best eens met ons om tafel kunnen gaan zitten en ons niet meteen moeten vragen om een tegenbegroting. Iets dergelijks hadden we ook al voorgesteld bij de vorming van het raadsprogramma. Maar op de een of andere manier wil het maar niet vlotten met de toenadering. Het lijkt wel of er een A12 tussen zit.

Afijn, wij hebben er afgelopen week al heel wat over gezegd. Het is heel jammer dat de coalitie de sluizen naar een goede samenwerking de komende 4 jaar dicht gooit. Wij vragen ons dan ook in toenemende mate af wat wij hier doen? Zuur zitten zijn? Goede ideeën blijven aandragen?
Uiteraard kunnen we onze spaarzame tijd wel beter benutten We gaan ons beraden!

Vandaag geven we nog graag onze mening.

Zoals gezegd zijn we positief verrast door het college. Complimenten daarvoor.

Alleen over de invulling van het begrotingsoverschot zijn wij het niet geheel eens, met name over de precariobelasting. Het op te grote voet leven, moet deels door een lastenverhoging voor de burgers worden opgevangen. De coalitie zegt dat dit verstandig is omdat een heleboel gemeentes in onze omgeving dit al doen. Dat kan wel zo zijn, maar nu komt er een extra lastenverhoging waar wij verantwoordelijk voor zijn.
Verantwoordelijkheid, daar draait het om. U kunt zich niet verschuilen achter andere gemeentes. Een deel van de 400.000 slaat zelfs direct neer in onze gemeente, namelijk de precariobelasting die aan Oasen wordt opgelegd. De overige 2/3 van de 400.000 wordt verspijkerd over een grotere groep, maar het principe blijft staan: de lasten voor de burgers en bedrijven worden verhoogd.
Overigens is het nog maar de vraag of het lukt om dit gedeelte van de precariobelasting voor de elektriciteits- en gasleidingen te realiseren. Er is namelijk een contract met Stedin, de netbeheerder, dat dit mogelijk verhindert. En om dat contract open te breken, moeten we misschien andere toezeggingen aan Stedin doen. Hier zijn we niet blij mee. Is er überhaupt al met Stedin gesproken?

Wat ons ook verbaast,  is dat de kaderstellende bezuiniging van 436.000 euro nog niet ingevuld is? Deze zal pas in de loop van 2015 plaatsvinden.

Van de week kwam er een noodkreet vanuit het biebwezen. Het college belooft instandhouding van een bibliotheek in Bodegraven en in Reeuwijk-Brug. De bibliotheek in Bodegraven is ingevuld, maar de bieb in Reeuwijk heeft in 2014 een tekort staan van 96.000 euro en ziet in 2015 een tekort van 70.000 euro. We stoppen daarom de bibliobussen, en we zijn er nog niet!!
En nu komt het: het college zegt in haar RIB: ' We zoeken naar creatieve oplossingen voor verspreiding van boeken in samenwerking met de wijkteams, kerken, scholen en inwoners die zich eventueel vrijwillig willen inzetten'.
En dat, best college, horen we nu maar al te vaak: bij de zorg, bij duurzaamheid, onderhoud van openbare ruimte, bij beheer van accommodaties...enz.
Er is minder geld omdat het opgemaakt is. En nu kan de hele bevolking dokken. Bodegraven-Reeuwijk behoort al tot de duurste gemeentes en de lasten gaan weer verder omhoog!  Mogen de inwoners nu zelf ook nog alle klussen gaan doen? Hoe denkt u dat overkomt? Het is geloven in een oneindige kracht van uw inwoners, die u telkens weer inzet om gaten te dichten. College, GroenLinks waarschuwt u hierbij. Kijk om u heen. Hoeveel mensen zijn er met tijd om in de gemeente te stoppen?

Ander punt over de taakstelling maatschappelijke voorzieningen:
Groenlinks heeft onlangs een openbare ledenbijeenkomst gehouden over de maatschappelijke voorzieningen. Ik deel graag een onderdeel van deze bijeenkomst met u.
Het kortweg cijfermatig benaderen van een bezuiniging leidt tot verontwaardiging bij onze inwoners en er worden daarbij vaak appels met peren vergeleken. Bijvoorbeeld bij de kosten van een kaartje. Of bij de hoeveelheid voorzieningen per inwoner.
Wij begrijpen dit en willen graag meegeven dat we dit anders moeten benaderen.
Er zou een visie op de sport(voorzieningen) moeten zijn. Niet hoeveel voorzieningen is leidend, maar wat willen wij onze inwoners bieden en wat mogen en kunnen zij er zelf voor doen? Kijk daarbij goed naar de dorpen en naar hun cultuur en mogelijkheden en onmogelijkheden, bijvoorbeeld van vervoer.
En als allerlaatste: Wat hebben wij ervoor over? Start een fundamentele discussie over onze sociale waarden. Wat mogen die kosten? En dan moet het niet zo gaan: beschouwen wat we hebben, bezuinigen, kaasschaven en tot de ontdekking komen dat er dan niets meer over is. In de duurste gemeente in de regio?

Zoals ik al eerder zei, het lijkt wel alsof het huidige college strakker op de financiën zit. Dat signaal geeft het in ieder geval af. Echter afgelopen tijd kreeg ik toch wat signalen uit de samenleving die ons doen twijfelen.
Bij de burap kwam er bijna 2 ton overschrijding van de bouw van het Evertshuis uit. Op zich kan zoiets gebeuren. Tenzij je niet goed hebt opgelet of het er bewust op aan hebben laten komen. Als er nog gevoegd moet worden, kom je daar niet pas tijdens de renovatie achter, om maar iets te noemen.
Het kan dus gebeuren nemen we aan. Maar stel dat het geld uit je eigen portemonnee was? Zou het dan ook kunnen gebeuren? En daar maakt GL zich zorgen over. Beste wethouder zou het ook kunnen gebeuren als het uw eigen geld was? Het is wel 2 ton! Daar kan je 4 jaar de bieb van laten doordraaien.

In het verlengde hiervan horen wij ook steeds: “Kost ons geen geld”, bijvoorbeeld over het Limes park. Of:” De provincie betaalt het”. Of eerder ander college: “We krijgen veel subsidie voor de rondweg”. Beste heren en nog dame, het is gemeenschapsgeld, ook al komt het niet uit onze kas! En wie gaat het onderhoud betalen??
In het verlengde daarvan viel van de week mijn oog op de middenpagina van het Bodegraafs Nieuwsblad, de Kijk op Bodegraven en de Kijk op Reeuwijk. Een pagina die nu al achterhaald is en tarieven voor de belastingen weergeeft die we nog moeten vaststellen. Hoezo de raad serieus nemen? Ik vond het een slechte advertentie. Het is totaal niet duidelijk welke wethouder verantwoordelijk is voor welk deel van de begroting. Niemand snapt dit toch? Bouw een goede app op uw website meer, van deze tijd en goedkoper.
Het is gewoon reclame voor het college. College bewijs uzelf en kom daarom in de krant!! Dit is echt weggegooid geld en niet uit uw eigen portemonnee.

Ik wil nog wat zeggen over de decentralisaties
GroenLinks vindt het jammer dat we ondanks 2 jaar praten over een visie, pas onlangs een beetje doorkregen hoe het volgend jaar gaat lopen. De doelstellingen staan in de begroting, maar de discussie moet nog plaatsvinden. En....de wethouder die het programma de afgelopen jaren heeft getrokken, gaat ons verlaten! Het is vijf voor twaalf.

Wat de zorg betreft, zullen de meest kwetsbare mensen het eerst de dupe worden van de nieuwe situatie. Wat doe je immers als je geen of weinig eigen kracht hebt, geen of weinig sociale kring om je heen? Als je niet in staat bent alles te overzien?
GroenLinks wil ervoor zorgen dat de zorg ook bij die mensen terecht komt. We willen bijvoorbeeld dat ouderen die moeilijk hun weg kunnen vinden in gemeentelijk zorgland, hulp krijgen van de Seniorenadviseur van de SWOB en als iemand er met de gemeente niet uitkomt, moet hij of zij naar een Ombudsman kunnen stappen. Wellicht regionaal te organiseren? GroenLinks zal daarom voorstellen een sociaal Ombudsman aan te stellen. Dit kan als we andere keuzes maken. Geen citymarketeer uit de gemeentekas en een wethouder minder. De citymarketeer kan betaald worden uit het deel dat de gemeente bijdraagt aan het ondernemersfonds en nu Wethouder Verkley opstapt, is de invulling naar een wethouder minder bijna een feit.
Gemeente: laat zien dat het om uw 'eigen' portemonnee gaat. Van de 46 gemeentes tussen de 30.000 en 40.000 inwoners in Nederland, zijn er 7 die 5 wethouders hebben. Op Gorinchem na staan deze gemeentes er financieel veel beter voor en kunnen ze zich de luxe van een 5e wethouder blijkbaar veroorloven. Het lijkt erop dat we in Bodegraven-Reeuwijk om politieke redenen 5 wethouders hebben: namelijk om alle coalitiepartners tevreden te stellen. Blijkbaar gaan bij de coalitiepartijen de eigen belangen voor die van de burgerbelangen. De burgers die de lasten van de extra wethouder moeten ophoesten. Lasten die zich vertalen in weer hogere belastingen en bezuinigingen op maatschappelijke voorzieningen.

Als allerlaatste wil GroenLinks nog een compliment maken voor hoe de afgelopen Duurzaamheidsdag op10/10 is georganiseerd.
Een beperkt budget, inzet van vrijwilligers (Stichting Duurzaam BoRe) ambtenaren en wethouder die ervoor willen gaan! Gezien de laatste RIB over de Duurzaamheidsvisie komt duurzaamheid nu langzaam maar zeker uit de kast. Proficiat Dit is een mooie start om als gemeente te laten zien dat je zelf ook wat kunt doen aan duurzaamheid. Wij kijken verwachtingsvol uit naar de volgende stap.
Succes