Verslag uit raadsvergadering van 16 maart
"Bodegraven Oost" omvat de toekomstige ontwikkeling van Weideveld II en Groote Wetering II.
GroenLinks vindt beide plannen overbodig en dat hebben we 4 jaar lang al aangegeven met het groeiscenario van migratiesaldo 0 en de optredende krimp in ons gebied.
Daarom wacht de gemeente nu ook met mogelijke woningbouw tot na 2020, maar het bedrijventerrein moet er in 2015 al zijn en daarom ook de z.g. groene afronding van 7 ha.

GroenLinks vindt echter dat eerst het bedrijventerrein Rijnhoek maar eens volgemaakt moet worden en nu eindelijk eens met de revitalisering van Broekvelden gestart, dan hebben we Groote Wetering II voorlopig ook niet nodig en zeker het Werklint Nieuwerbrug nog niet.
De plannen van de Oude Rijnzone zijn 4 jaar oud en deels verouderd. Weideveld II en de groene afronding zijn overbodig. Het Werklint Nieuwerbrug is ook een 4 jaar oud achterhaald convenant, waar de provincie niet of moeilijk aan mee wil werken. We vinden bovendien dat in de huidige tijd de gelden uit de ORZ pot van 2,2 tot 5,5 miljoen of zelfs tot 6,5 miljoen toch wel beter kunnen worden besteed, zowel lokaal als provinciaal. Groen is mooi, maar het is al groen dus heroverwegingen zijn nodig.
De bestemmingsplan wijziging omvat alleen de Groene afronding van 800m lang en100m breed en Groote Wetering II met 6 ha. De strook tussen de groene afronding en Weideveld I blijft agrarisch, een soort hertenkamp met of zonder koeien en als ik het goed begrijp nog zonder kosten voor de gemeente.
GroenLinks stemde als enige tegen deze grootse plannen.

Broos de Groot