Bezoek Statenlid Z-H voor GroenLinks Oscar Dijkhof aan Bodegraven

Bezoek statenlid Oscar Dijkhof

14 februari 2007

Een

bord geplant aan de rand van de 200 m contour, zoals voorgesteld in de

Transformatievisie Oude Rijnzone met de mogelijke uitbreiding van

Groote Wetering II. "Hier geen Bedrijventerrein".

Met

hulp van Statenlid Oscar Dijkhof, het Groenlinks bestuur Marlou Min,

Paul Meyer, George Teunisse, raadslid Broos de Groot, commissielid Kees

van Veldhuizen en Bernt Feis met echtgenote, beide vanuit het Groene

Hart.

Eerst maar eens bewijzen dat dit in de toekomst nodig is?

In

de Buren van de Raad volgde een discussie waar ook wehouder J. Bouwens

tijd voor vrij maakte om aan er aan deel te nemen. Hoe zuinig zijn we

op het Groene Hart en met name hier bij de Groene Hart Icoon, Het

Venster Woerden Bodegraven, of rommelen we hier gewoon door met

Reeuwijk en Woerden samen.

GroenLinks wil met de progressieve

partijen van de 3 gemeente in deze dreihoek de discussie oppakken. Hoe

vullen we dit in met een provinciegrens er tussen. Wat doen we kleine

bedrijventerreinen en wat met de verkeersafwikkeling?

Groenlinks

overhandigde de wethouder en het statenlid een lijst met 10 punten om

bedrijventerein intensiever te benutten o.a. door waterberging onder de

gebouwen en de terreinen beter bereikbaar te maken voor fietsers en

openbaar vervoer.

Milieudefensie presenteert beleidsvoorstellen aan Winsemius

Bouwstop en opknapbijdrage nieuwe

bedrijventerreinen

Amsterdam, 5 februari 2007 - Een stop op de aanleg van

nieuwe bedrijventerreinen en een 'opknapbijdrage' van 50 euro op elke

vierkante meter bouwrijp bedrijventerrein. Deze maatregelen zijn volgens

Milieudefensie nodig om de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen

vlot te trekken en de aantasting van het landschap door nieuwe terreinen te

voorkomen. De beleidsvoorstellen worden vandaag aan minister Winsemius (VROM)

gepresenteerd.

Onderzoeksbureau STOGO heeft in opdracht van Milieudefensie uitgerekend

dat een verhoging van de grondprijs met gemiddeld 50 euro per vierkante meter

bouwrijpe grond mogelijk is zonder nadelige gevolgen voor de economie.

Milieudefensie stelt daarom voor om deze grondprijsverhoging in te voeren als

een ‘opknapbijdrage’. Bedrijven moeten deze bijdrage betalen bij vestiging op

de nu aangeboden bouwrijpe grond. De opbrengst van deze bijdrage gaat in een

fonds waaruit de herstructurering wordt betaald. Tot 2020 levert dit

jaarlijks 200 miljoen euro op. Dat is drie maal zoveel als gemeenten nu van

rijk en provincies krijgen voor de herstructurering.

'De herstructurering van verouderde bedrijventerreinen is een fiasco,'

zegt Willem Verhaak, campagneleider Ruimte en Landschap van Milieudefensie.

Als het opknappen van verouderde bedrijventerreinen in het huidige tempo

doorgaat, komt er pas in de 22ste eeuw een eind aan de huidige verpaupering.

Verhaak: 'Tegen die tijd is het landschap volgebouwd met lelijke en

overbodige bedrijventerreinen. Een voorlopige stop op de aanleg van nieuwe

terreinen, gecombineerd met de invoering van een opknapbijdrage kunnen dit

voorkomen'.

De ruimteclaim van provincies voor nieuwe bedrijventerreinen is veel te

hoog. Doordat er te veel nieuwe terreinen worden aangelegd, komt de

herstructurering niet van de grond. Bedrijven betrekken liever een nieuw pand

op een nieuw terrein dan dat ze hun oude pand opknappen.

Voor de opvang van de groei van de werkgelegenheid is tot 2020 slechts 3.600 hectare nieuw

bedrijventerrein nodig. Tellen we daarbij de 1.200 hectare op

die nodig is om terreinen te vervangen die worden getransformeerd in

woningbouw, dan is er in totaal maar 5.000 hectare nodig

tot 2020. Nu al ligt zesduizend hectare bouwrijpe grond te wachten op

bedrijfsvestigingen.

Een tweede reden waarom herstructurering niet van de grond komt, is dat

onderling concurrerende gemeenten hun grond tegen lage prijzen aanbieden.

Daardoor is er geen stimulans voor bedrijven om ruimte-intensief te bouwen of

om hun bestaande pand op te knappen in plaats uit te wijken naar een kavel op

een nieuw terrein. Bovendien zijn hierdoor de inkomsten voor gemeenten

onnodig laag, waardoor er te weinig geld is gereserveerd voor het onderhoud

en opknappen van bedrijventerreinen. Rapport: Herstructurering

een fiasco. Bouwstenen voor een nieuw bedrijventerreinenbeleid
STOGO-rapport:

Remmende factoren bij het herstructureren van bedrijventerreinen



GROEN
LINKS
BODEGRAVEN


Groter rendement bedrijventerreinen:

1. Waterberging nu 10% kan minstens voor 5% onder

bedrijven in ongebruikte kruipruimtes.

2. Geen 20% groen, dit moet evt. in de woonwijken, 10%

is voldoende.

3. Parkeren personenauto’s op eigen terrein maar wel in

een kelder of op het dak.

4. 8 m Bouwhoogte is een te geringe benutting van de

ruimte, bomen gaan al tot 15 m.

5. Kantoren niet op de begane grond, alleen het entree en de fietsenstalling.


Grotere milieudoelstelling bedrijventerreinen

6. Grasdaken toepassen ook voor wateropvang en isolatie.

7. Directe fietsontsluiting naar het dorp, niet bij

Rijnhoek voorzien.

8. Openbaarvervoer aansluiting zeker in de spits naar

het station. Fietsenrekken bij opstappunten.

9. Personeels vervoer gemeenschappelijk regelen.

10. Plaatselijke werknemer bonus of beperking …….afstand woon-werkverkeer, een overheidstaak.