Bezoek Statenlid Z-H voor GroenLinks Oscar Dijkhof aan Bodegraven
Bezoek statenlid Oscar Dijkhof
14 februari 2007
Een
bord geplant aan de rand van de 200 m contour, zoals voorgesteld in de
Transformatievisie Oude Rijnzone met de mogelijke uitbreiding van
Groote Wetering II. "Hier geen Bedrijventerrein".
Met
hulp van Statenlid Oscar Dijkhof, het Groenlinks bestuur Marlou Min,
Paul Meyer, George Teunisse, raadslid Broos de Groot, commissielid Kees
van Veldhuizen en Bernt Feis met echtgenote, beide vanuit het Groene
Hart.
Eerst maar eens bewijzen dat dit in de toekomst nodig is?
In
de Buren van de Raad volgde een discussie waar ook wehouder J. Bouwens
tijd voor vrij maakte om aan er aan deel te nemen. Hoe zuinig zijn we
op het Groene Hart en met name hier bij de Groene Hart Icoon, Het
Venster Woerden Bodegraven, of rommelen we hier gewoon door met
Reeuwijk en Woerden samen.
GroenLinks wil met de progressieve
partijen van de 3 gemeente in deze dreihoek de discussie oppakken. Hoe
vullen we dit in met een provinciegrens er tussen. Wat doen we kleine
bedrijventerreinen en wat met de verkeersafwikkeling?
Groenlinks
overhandigde de wethouder en het statenlid een lijst met 10 punten om
bedrijventerein intensiever te benutten o.a. door waterberging onder de
gebouwen en de terreinen beter bereikbaar te maken voor fietsers en
openbaar vervoer.
Milieudefensie presenteert beleidsvoorstellen aan Winsemius
Bouwstop en opknapbijdrage nieuwe
bedrijventerreinen
Amsterdam, 5 februari 2007 - Een stop op de aanleg van
nieuwe bedrijventerreinen en een 'opknapbijdrage' van 50 euro op elke
vierkante meter bouwrijp bedrijventerrein. Deze maatregelen zijn volgens
Milieudefensie nodig om de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen
vlot te trekken en de aantasting van het landschap door nieuwe terreinen te
voorkomen. De beleidsvoorstellen worden vandaag aan minister Winsemius (VROM)
gepresenteerd.
Onderzoeksbureau STOGO heeft in opdracht van Milieudefensie uitgerekend
dat een verhoging van de grondprijs met gemiddeld 50 euro per vierkante meter
bouwrijpe grond mogelijk is zonder nadelige gevolgen voor de economie.
Milieudefensie stelt daarom voor om deze grondprijsverhoging in te voeren als
een ‘opknapbijdrage’. Bedrijven moeten deze bijdrage betalen bij vestiging op
de nu aangeboden bouwrijpe grond. De opbrengst van deze bijdrage gaat in een
fonds waaruit de herstructurering wordt betaald. Tot 2020 levert dit
jaarlijks 200 miljoen euro op. Dat is drie maal zoveel als gemeenten nu van
rijk en provincies krijgen voor de herstructurering.
'De herstructurering van verouderde bedrijventerreinen is een fiasco,'
zegt Willem Verhaak, campagneleider Ruimte en Landschap van Milieudefensie.
Als het opknappen van verouderde bedrijventerreinen in het huidige tempo
doorgaat, komt er pas in de 22ste eeuw een eind aan de huidige verpaupering.
Verhaak: 'Tegen die tijd is het landschap volgebouwd met lelijke en
overbodige bedrijventerreinen. Een voorlopige stop op de aanleg van nieuwe
terreinen, gecombineerd met de invoering van een opknapbijdrage kunnen dit
voorkomen'.
De ruimteclaim van provincies voor nieuwe bedrijventerreinen is veel te
hoog. Doordat er te veel nieuwe terreinen worden aangelegd, komt de
herstructurering niet van de grond. Bedrijven betrekken liever een nieuw pand
op een nieuw terrein dan dat ze hun oude pand opknappen.
Voor de opvang van de groei van de werkgelegenheid is tot 2020 slechts 3.600 hectare nieuw
bedrijventerrein nodig. Tellen we daarbij de 1.200 hectare op
die nodig is om terreinen te vervangen die worden getransformeerd in
woningbouw, dan is er in totaal maar 5.000 hectare nodig
tot 2020. Nu al ligt zesduizend hectare bouwrijpe grond te wachten op
bedrijfsvestigingen.
Een tweede reden waarom herstructurering niet van de grond komt, is dat
onderling concurrerende gemeenten hun grond tegen lage prijzen aanbieden.
Daardoor is er geen stimulans voor bedrijven om ruimte-intensief te bouwen of
om hun bestaande pand op te knappen in plaats uit te wijken naar een kavel op
een nieuw terrein. Bovendien zijn hierdoor de inkomsten voor gemeenten
onnodig laag, waardoor er te weinig geld is gereserveerd voor het onderhoud
en opknappen van bedrijventerreinen. Rapport: Herstructurering
een fiasco. Bouwstenen voor een nieuw bedrijventerreinenbeleid
STOGO-rapport:
Remmende factoren bij het herstructureren van bedrijventerreinen
GROENLINKS
BODEGRAVEN
Groter rendement bedrijventerreinen:
1. Waterberging nu 10% kan minstens voor 5% onder
bedrijven in ongebruikte kruipruimtes.
2. Geen 20% groen, dit moet evt. in de woonwijken, 10%
is voldoende.
3. Parkeren personenauto’s op eigen terrein maar wel in
een kelder of op het dak.
4. 8 m Bouwhoogte is een te geringe benutting van de
ruimte, bomen gaan al tot 15 m.
5. Kantoren niet op de begane grond, alleen het entree en de fietsenstalling.
Grotere milieudoelstelling bedrijventerreinen
6. Grasdaken toepassen ook voor wateropvang en isolatie.
7. Directe fietsontsluiting naar het dorp, niet bij
Rijnhoek voorzien.
8. Openbaarvervoer aansluiting zeker in de spits naar
het station. Fietsenrekken bij opstappunten.
9. Personeels vervoer gemeenschappelijk regelen.
10. Plaatselijke werknemer bonus of beperking …….afstand woon-werkverkeer, een overheidstaak.