Realisatie duurzame energie gemeente Bodegraven met provinciale hulp.

GroenLinks, Windenergie Bodegraven 18 feb. 2010

Het college heef het provinciale aanbod, van eind nov. 2009, om extra financiële ondersteuning te geven bij haar ambitieuze Milieubeleidsprogramma van Bodegraven voorlopig afgewezen. Het college heeft het aanbod bij een energievisie deels afgewezen vanwege het ontbreken van draagvlak. Het haalbaarheidsonderzoek naar windenergie werd daarmee bedoeld.

Daar komen we nu 18 feb. 2010 pas achter, vreemd politiek handelen is dit. Nadat het huidige en het vorige college zich hebben vast gelegd in het collegeprogramma, nadat er een milieubeleidskader 2008 is vastgesteld met moties dat het hier windenergie kan en wenselijk is, zegt men nu er is geen draagvlak?  Voor GroenLinks en anderen die dit belangrijk vinden is dit de tweede grote milieu teleurstelling in deze zittingsperiode. De meeste agrariërs aan de Hoogendoornlaan hadden juist samen met de Coöp. De Windvogel een gezamenlijk onderzoek aangevraagd bij de provincie Z-H. Dit onderzoek en de aanvraag steunde wethouder Bouwens ook, hij wilde er alleen geen SLOK-subsidie gelden voor uitgeven. Nu de aanvraag positief wordt beloond door de provincie, juist nu haakt dit college af, alleen al voor het onderzoek. een slechte zaak vind ik dat nogmaals en weer zonder overleg met de raad, wel informatie achteraf. Bodegraven en het Groene Hart regio haalt haar milieudoelstelling van 45 MW en 20% duurzaam in 2020 zo zeker niet. We  zullen het college en de raad dan ook om een heroverweging vragen. Een haalbaarheidsonderzoek nu, dan kunnen we in de nieuwe gemeente echt de keuze maken, tenminste als een meerdeheid het dan vanwege de dringende noodzaak aandurft.

Voor GroenLinks is een beperkte opstelling van windtubines hier in het Groene Hart hart nodig, op locaties langs N11 of A12, omdat dat grote stappen in een klimaatdoelsteling zet!  De provincie Zuid-Holland denkt daar hetzelfde over, zij heeft nieuwe studielocaties langs de N11 opgenomen in de concept Nota Wervelender, die nu net uit is.

Andere grote stappen zullen we ook niet uit de weg gaan, zoals mestvergisting en grondwarmte, als dat haalbaar en inpasbaar is.

Broos de Groot GroenLinks raadslid