GroenLinks uitte in de laatste raadsvergadering, bij de behandeling van de projecten, nogmaals grote bedenkingen bij de Rondweg, vooral bij de financiering ervan. Ook op uitvoeringsniveau zijn er teveel onzekerheden.

Persbericht

Een belangrijk punt van overweging zijn natuurlijk de hoge kosten van de weg.
Mag Bodegraven-Reeuwijk in deze tijd van tekorten zo‘n grote financiële belasting op zich nemen met een uitgave van 14 tot 16 miljoen, ondanks de 4 miljoen provinciale subsidie? Hier wringt bij GroenLinks de schoen. Fractievoorzitter Robèrt Smits: “Wij vinden dat de realiteit uit het oog verloren wordt. Er zijn zoveel andere prioriteiten in onze gemeente die door deze miljoeneninvestering in het nauw gaan komen, zoals het voorzieningenniveau.

Naast de financiële reden vinden we dat een regionale aanpak en de juiste samenwerking met Gouda en de daar lopende ontwikkelingen, ontbreekt; daar komt namelijk het meeste verkeer vandaan! Er is in de omgeving van de Raadhuisweg doorontwikkeld en gebouwd zonder overleg met de buurgemeente, zonder de juiste infrastructuur en zonder een verkeerscirculatieplan. Kopers van huizen zijn mooie beloften gedaan die niet zorgvuldig onderbouwd zijn.”

Een punt van aandacht voor GroenLinks is ook de verkeersveiligheid die de nieuwe ontsluiting met zich met mee brengt. Zo zal de Bodegraafsestraatweg door de aanleg juist drukker worden. Verder komen er weer nieuwe gevaarlijke kruisingen, rotondes en oversteekplaatsen, met ook weer extra kosten. Dit realiseert men zich niet voldoende. Verschillende politieke partijen hebben van de rondweg teveel een prestigeobject gemaakt en zijn bereid grote financiële risico’s te nemen. GroenLinks wil dit niet en kiest voor andere oplossingen.

Robèrt Smits: “Natuurlijk ontkennen wij de drukke verkeerssituatie op de Raadhuisweg en Zoutmansweg niet. Wij hebben dan ook voorgesteld de verkeersveiligheid direct te bevorderen en de Raadhuisweg veiliger te maken bij de oversteekplaatsen, zeker daar waar scholieren er gebruik van maken. Dit vinden wij absoluut noodzakelijk. Ook als de rondweg er komt, duurt het namelijk nog wel vijf jaar voor hij klaar is en na die tijd zal het er zeker ook nog druk blijven.”

Fractie GroenLinks Bodegraven-Reeuwijk