De Kadernota is gebaseerd op – als we het goed hebben begrepen – de decembercirculaire 2012. Intussen is de meicirculaire 2013 verschenen, heeft de VNG daarbij aangegeven dat de accressen voor 2014 en verder met de nodige terughoudendheid moeten worden bekeken omdat er mogelijk aanvullende bezuinigingen komen en heeft het kabinet nu ook duidelijk gesteld dat deze aanvullende bezuinigen een omvang van € 6 mld zullen hebben. Het enige wat we nog niet weten is hoe dit precies uitpakt voor de accressen van het gemeentefonds. Hoe ga je om met deze feiten of onzekerheden. Je kunt – zoals het college gedaan heeft – daar heel mechanisch naar kijken en net doen alsof het business as usual is. Dat doen overigens veel gemeenten, ook bijna alle gemeenten hier in de buurt. Alleen Woerden is een uitzondering. Die houdt er rekening mee dat er extra bezuinigingen aankomen van € 6 mld en dat die rijksbezuinigingen doorwerken naar de gemeenten. Ook de provincie Zuid-Holland houdt rekening met extra bezuinigingen.
In de Kadernota houdt de provincie er rekening mee dat het bezuinigingspakket van € 4,3 mld van begin maart – dat in het kader van het Sociaal akkoord is opgeschort – toch weer van kracht wordt. Intussen is gebleken dat het geen € 4,3 mld maar € 6 mld wordt die al in 2014 in moet gaan om effect te hebben op het EMU-saldo van 2014. Pikant is dat Zuid-Holland onze toezichthouder is. Wat zal de toezichthouder er van vinden als BR de begroting 2014 mechanisch baseert op de (te rooskleurige) meicirculaire 2013 of de verouderde decembercirculaire 2012? Maar even los van wat de toezichthouder er van vindt, wat vinden wij er zelf van? Hoe ga je om met onzekerheden? Ga je alleen uit van officiële documenten (meicirculaire en a.s. septembercirculaire) of denk je ook zelf na? In het laatste geval moet je zelf een inschatting maken van de doorwerking van de € 6 mld aan rijksbezuinigingen op het accres van het gemeentefonds. Is het niet verstandig om dan uit te gaan van een behoedzame raming van het accres van zeg 0 % voor 2014? Misschien is dat te behoedzaam, maar dat is nodig omdat bijna alle lucht al uit de begroting is gehaald. Zo wordt in de Kadernota voor de programma’s Maatschappelijke participatie, Openbare ruimte, Economie en arbeidsparticipatie alle onderuitputtingen uit de begroting gehaald. Er zullen dan geen meevallers meer ingebouwd zijn in de begroting zoals in feite tot nu toe het geval was.
Veel verstandiger is het om deze kadernota te laten voor wat het is en geen discussie hierover meer te voeren. Wij dienen een motie in om de kadernota voor 1 september aan te passen aan de nieuwe ontwikkelingen en voor de doorwerking van de bezuinigingen van €6 milj naar het accres van het gemeentefonds uit te gaan van de vuistregel die de VNG daarvoor hanteert. Graag bespreken we de nieuwe kadernota dan direct na de vakantie. M aanpassing kadernota
Bovendien speelt ook nog mee dat dit de laatste begroting van dit college is. Volgend jaar zijn er verkiezingen en we willen uiteraard niet de volgende Raad met een financiële erfenis in de zin van extra bezuinigingen belasten. De begroting 2014 moet daarom gebaseerd zijn op behoedzame veronderstellingen. Naast het rekening houden met de aankomende bezuinigingen van € 6 mld houdt dat ook in dat ook rekening moet worden gehouden met alle kostenontwikkelingen die we kunnen voorzien. Dan doel ik bijvoorbeeld op de Rondweg. Zoals u weet vinden we de aanleg van de Rondweg te duur in deze financieel moeilijke tijden.
Uitstel tot beter financiële tijden heeft GL meerdere malen voor gepleit. Gezien de jaarstukken, MPG, constructie bovenlangs en kadernota kun je niet meer volhouden dat de rondweg niet ten koste gaat van voorzieningen zoals het Wierickehuis, Custwijk of sportclubs enz, maatschappelijke participatie enz, kortom ten koste van het welzijn van mensen. Uitstel totdat de economie of huizenmarkt aantrekt zou zeer verstandig zijn maar vraagt om durf en realisme. GL roept het college op dit te tonen en dient hierbij de volgende motie in M uitstel rondweg
De meerderheid van de Raad heeft echter ingestemd met de aanleg van deze Rondweg. In het financieel perspectief is echter alleen rekening gehouden met de aanleg van de Rondweg en niet met het noodzakelijk onderhoud en beheer als die Rondweg er eenmaal is. Vanaf 2015 zal er dan ook rekening moeten worden gehouden met onderhouds- en beheerlasten in de vorm van toevoegingen aan een onderhoudsreserve. De werkelijke onderhoudskosten zullen ongetwijfeld later komen, althans laten we dat maar hopen, maar de reservering moet al vanaf 2015 plaatsvinden. Deze post maakt echter nog geen onderdeel uit van het nieuwe meerjarensaldo dat uit deze Kadenota volgt. In het Programma Openbare Ruimte had zeker aandacht moeten worden gegeven aan de reservering voor de onderhouds- beheerkosten Rondweg als ruimtevragende ontwikkeling. Een andere en misschien zelfs wel betere mogelijkheid is om bij de aanbesteding in het najaar niet alleen maar uit te gaan van de aanlegkosten van de Rondweg maar ook van het toekomstig beheer en onderhoud. Met een aanbesteding in de vorm van een DBFM-constructie (design, build, maintenance and finance) leg je voor zeg 10 of 15 jaar de jaarlijkse lasten (zowel kapitaallasten als beheer en onderhoud) vast. Ondanks het feit dat GroenLinks tegen de aanleg van de Rondweg is, vindt GroenLinks dat als die Rondweg er toch komt er dan met alle financiële consequenties vanaf het begin rekening moet worden gehouden. Hierbij dient de fractie van GL de volgende motie in: M aanbesteding rondweg
In de kadernota hoofdstuk 4 openbare ruimte lezen we dat de gemeente ernaar streeft om in 2014 de landelijke norm van 60% afvalscheidingspercentage te gaan behalen.
Dit wordt een hele opgave als we zien dat we medio 2013 staan op 52% maar omdat niet alle cijfers bekend zijn wordt geschat dat we op 55% staan. Het is natuurlijk raar dat we niet weten hoe we er precies voorstaan. Maar belangrijker is dat we nog niet weten hoe we de 60% moeten gaan behalen? Hiervoor heeft de fractie van GL een motie opgesteld M afvalscheiding
We hopen dat het college deze motie uit wil werken en met een plan gaat komen.
In het hoofdstuk mbt Leges en belastingen lezen we dat in de begroting van 2014 rekening moet worden gehouden met een stijging van de belastingen en rechten van 2,47%
Uit de jaarstukken blijkt dat de lokale lastendruk in onze gemeente vergeleken met de ons omringende gemeente veruit de hoogste is. Op de landelijke lijst staan we met stip boven aan het linker rijtje. GL vind dat dit nu niet meer kan. Vandaag lezen we dat de werkloosheid harder stijgt dan gedacht. Klappen vallen nu in het MKB daar is de situatie inmiddels kritiek voor 1 op de 4 bedrijven. Bodegraven-Reeuwijk heeft een hoog MKB gehalte zoals u weet.
Extra bezuinigingen komen op de burgers af na de vakantie, Vele mensen hebben al tijden geen loonsverhoging of inflatiecorrectie meer gehad. Het gevolg is dat er netto steeds minder overblijft. Verder lokale lastenverhoging ziet GL dan ook niet meer zitten. Er is een grens bereikt. Het wordt tijd dat we weer afdalen naar het rechter rijtje vandaar dat GL de volgende motie indient: M geen belasting verhoging 2014