Verslag uit de raadsvergadering van 20 april
Na de meerjarenbegroting werd nu de Kadernota 2011-2014 behandeld.
Zoals al bekend, is de doorkijk tot 2014 zeer zorgelijk en zo komen we 6 tot 8 miljoen tekort, dit is ruim 10 % van de totale inkomsten van 60 miljoen euro. In de Raad begon de CU met kritiek over te laat ingrijpen en stelde voor een “efficiëntie commissie” aan te stellen, om te helpen bij ingrijpen om zaken gemeenschappelijk op orde te brengen. Dit voorstel werd later door iedereen overgenomen. De PvdA had dezelfde kritiek, maar gaf ook aan dat de lagere inkomens hier niet de dupe van mogen worden. Zij kwam met een idee om, bijv. waar het de huren betreft, te sturen naar inkomen.

kadernota 2011- 2014

GroenLinks is redelijk tevreden over de beleidsprogrammering 2011-2014 en de keuzes die per programma worden gemaakt.

Robèrt Smits noemde de  aandacht voor milieu en het behoud van cultuurhistorische waarden, die erin genoemd worden, evenals  maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De prestatie-indicatoren van het afvalbeleid ontbreken echter, vond hij. Verder gaf hij aan de reactie die de Milieuraad op de Kadernota heeft gegeven, te willen ondersteunen en een voortrekkersrol te willen spelen op het gebied van duurzaamheid.
Ook vond hij dat, wat de financiële situatie betreft, in de voorbereiding naar de fusie  in beide gemeenten geen behoorlijk financieel beleid gevoerd is met het oog op de crisis. Daar komt bij dat, door de bezuinigingen van het huidige VVD-CDA kabinet, de inkomsten sterk teruggeschroefd zijn en de taken verzwaard. Het was al in 2010 bekend dat dit financiële probleem op ons af zou komen.
De SGP herhaalde dit laatste heel duidelijk. Ook zij had hiervoor al gewaarschuwd, verweet zij het College.
Het CDA constateerde zowaar ook dat we in zwaar weer terecht zijn gekomen, maar: ‘We moeten de College-voorstellen afwachten’. Zij gaven als oplossing:  we moeten dit vooral duidelijk communiceren naar de burger toe.
En de VVD: ‘We moeten het met elkaar doen, alles is bespreekbaar en ook nu al ingrijpen’.

Ja, mooie woorden van de coalitiepartijen, maar vooral geen verwijten aan het eigen College.

‘Alles is bespreekbaar’, zei ook Beter Bodegraven-Reeuwijks Belang en noemde hierbij meer efficiëntie en de zorg op een hoog plan houden.

Dat de coalitiepartners de ernst van de situatie volstrekt niet goed inschatten, uitte zich in het doen van een voorstel om een structurele uitgave met betrekking tot het BRAVO-project te amenderen.  CDA en BB-RB kwamen met een amendement om dit project 4 jaar door te laten lopen, en dat voor €110.000!
Absoluut een ongepast moment in een vergadering waarin alle partijen tot de conclusie kwamen dat we in wel heel zwaar weer verkeren.
Het voorstel werd toch maar weer snel ingetrokken, ondanks het feit dat  wethouder Verkley er zelfs in mee wilde gaan; dit was niet het juiste  moment.

Alle nieuwe uitgaven moeten vanaf heden tegen het licht gehouden en heroverwogen worden om uiteindelijk te komen tot een sluitende begroting 2011 e.v.

De beantwoording van wethouder Goudbeek was duidelijk: we hebben te laat ingegrepen door onze fusieperikelen en de komende cijfers van 2010 en 2011 zullen nog meer tegenvallen. We moeten 7 miljoen ombuigen in 3 jaar.

Wethouder Vroomen wil wat het wonen betreft doorstroming stimuleren; hij vindt woononderzoek  nodig, wat echter door anderen wordt betwijfeld. Verder wil hij duurzame energie stimuleren, maar wel zonder wind !! (en zonder geld?). Hij bevestigt de aandacht voor de WMO kanteling, kleinschalig toerisme, migratiesaldo–o, ruimte voor nieuwkomers, aandacht voor dorpsagenda”s, maar het kunstgrasveld kan misschien wachten.

Conclusie: Het College maakt zichzelf geen verwijten waar het gaat om de komende financiële rampspoed en de Raad laat dit gelaten over zich heengaan.
Waar blijven de kritische geluiden van de coalitiepartijen, die zulke mooie verkiezingsbeloftes hadden en daarmee de grootste werden?