Bezoek Statenlid fractie GL Bodegraven, 27 april 2009

/* /*]]>*/

Bezoek Statenlid GroenLinks 27 april. Verslag:

GroenLinks Statenlid Oscar Dijkhoff bezocht de fractie maandag 27 april.

Net als bij zijn eerdere bezoeken aan Bodegraven was vooral de zorg om de ruimtelijke ontwikkeling in Zuid-Holland het gesprekspunt. De Provinciale Structuurvisie ligt nu ter inzage en fracties moeten daarop reageren voor 10 mei, wij ook dus (Kees Broos). De provincie heeft daar in wel een iets sterkere positie als met de Streekplannen.

GroenLinks vindt de roep en de ontwikkeling van steeds nieuwe bedrijventerreinen, groot of klein, vaak niet nodig, daarom zijn we bijv. tegen de plannen van het Bedrijvenlint Nieuwerbrug in het z.g. venster Woerden Bodegraven. Oscar zoekt uit hoe ver dat is?

Concentratie, een goede ruimtelijke benutting of revitalisering zoals in Bodegraven wel deels gebeurt, is noodzakelijk maar er kan nog veel meer!  We doelen dan o.a. op minder ruimtebeslag, op inventievere waterberging, op groene daken of plaatsen van zonnepanelen.

Ook de gezichtspunten t.o.v. van de provinciale plannen over te veel vernatting en natuurontwikkeling ten koste van de agrarische landinrichting werden besproken.

Met Oscar hebben we overlegd hoe en waar we het beste in het Groen Hart de nadruk op kunnen leggen, wordt het bijv. een groei of krimp scenario en hoe gaat de natte as of EHS er nu uit zien? De Voorloper van het Groene Hart noemt grote natuuropgaven en dat vindt men hier niet zo leuk (Kees), geen moeras gebieden hier maar stapstenen!

Beter openbaar vervoer, meer treinen of een snelbus naar Gouda moet aandachtspunt zijn.

Er liggen natuurlijk meer problemen dan alleen woningbouw en bedrijventerreinen. kijk maar naar het klimaatprobleem. Hoewel Bodegraven op een heel stevig milieuprogramma heeft ingezet, lopen we om een onderdeel heen n.l. de plaatsing van windturbines vlg. Broos. Ondanks een provinciale taakstelling en een regionaal convenant is het windstil hier. Natuurlijk zijn wij zuinig op het Groene Hart met zijn open vensters, het moet ook open blijven, maar een beperkte duurzame landopgave, in de vorm van windenergie, moeten we wel uitvoeren, evt. bij Bodegraven, maar waar (Gerda en Kees)? GL heeft in de provincie ingezet op zonnenenergie op bedrijventerreinen, maar het gaat zo te langzaam.

Als gesprekspunt kwamen ook de komende Europese verkiezingen aanbod, waar we in de komende weken met de campagne ook stevig op zullen inzetten. Mensen moeten komen stemmen. Europa is qua regelgeving, milieu en ook de agrarische sector heel belangrijk voor ons, dit benadrukte Dijkhoff ook nog eens tot slot van dit zinvol bezoek.

Gerda, Kees en Broos van GL