Raadsvergadering 17 dec. 2009 De Hoofdpunten

/* /*]]>*/

Raadsvergadering  17 dec. 2009

De Moskee

Van veel kanten hebben we lof gekregen we voor ons duidelijke verhaal in de raad voor de Moskee locatie, de keuze aan de Kremerweg is een goede locatie. Ons amendement, om het voorstel met de noordelijk locatie nog in het midden te laten, vond wel draagvlak, de meerderheid meende dat Noord-noord-oost plek om de genoemde argumenten beter was. De keuze geeft ook geen verdere vertraging.

Daarop heb ik het amendement voor de helderheid ingetrokken en natuurlijk wel voor het Raadsbesluit gestemd; 9 voor 7 tegen. De kogel moest door de kerk, of moskee. CDA 4x, PvdA 3x, VVD 1x en GroenLinks 1x hielden hun rug recht.

Over de dreigementen van het comité Noord heb ik gezegd, dat het bezwaar een onderdeel is van hun democratisch recht en dat we dat op elke plek tegen kunnen komen, daar laten we ons niet door afschrikken.

Bij GroenLinks is de keuze al gedaan tijdens het vaststellen in 2007 van de z.g., quickscan. Een mooie plek, niet weggestopt en met ruimte naar de omgeving. Met ons krantenbericht in maart 2009 hebben we dat al aangegeven, aan anderen en aan bezwaarmakers, om duidelijk te zijn met waar het hierom draaide, n.l. een plek voor een moskee!

Het CDA kwam met een wat fage motie om de wijk Noord een extra verbeterings impuls te geven met een pilot, als een soort Vogelaarwijk ? Een doekje voor het bloeden.

In ieder geval kunnen we Moslimgemeenschap nu feliciteren met deze stap.

/* /*]]>*/

De Structuurvisie Noordzijde

Daar hebben we als enige in de Raad tegen gestemd, te veel toekomst muziek, geen geld en de krimp die komt. Niet meer nodig dus om daar nog meer centen in te stoppen. Oorspronkelijk zagen we het oor als laatste uitbreidingsmogelijkheid voor Bodegraven, maar met de nu op stapel staande plannen met al ca. 1300 wooneenheden liggen we op het dubbele van wat we eerder dachten nodig hebben, en dat in deze tijd. Aparte ontwikkeling van Moskee en Begraafplaats was toch mogelijk. De CU kwam nog met een motie om deze contour Noord-oost als uitwisseling voor het Werklint Nieuwerbrug aan de provincie Z-H aan te bieden, wel een aardige vondst maar wat gebeurt er met de achterlaatlocatie bij de Weijpoort vroegen we kritisch. Geen steun was er voor deze motie.

Ontwerp Bestemmingplan Kern Bodegraven

Goed dat er een nieuw bestemmingsplan komt met o.a. aanpassing voor enkele komende projecten maar bijv. niet voor de Dronenhoek en Dronenplein, wel de Willibrod school en de Van Jaarsveld garage en een voorlopig melding voor de plannen van Vijverhof en Van den Oudenrijn in de Wilhelminastraat. Tegen het laatste had GL een amendement ingediend vanwege de onvolledige voorwaarden. Het is n.l. een groot historisch pand en dat vereist aandacht. Er was geen draagvlak voor, dat komt later wel vond men. Dan is het te laat, het staat op de z.g. MIP lijst, de projectontwikkelaar moet dit weten vond GL. Ook sociale woningbouw of jongerenhuisvesting moet er in, net zoals bijv, bij de Phoenix is gebeurd.

De WMO

Deze verordening werd met algemene stemmen aangenomen Er zijn nog 2 afwijkingen met de Reeuwijkse regeling en die moeten later glad getrokken worden met één keuze. Sociale begeleiding goed regelen was eigenlijk het enige discussie punt.

Bodegraven Reeuwijk

Een nieuwe Kaderstelling voor het de Ambtelijke Fusie moest via een extra raadsbesluit worden vast gesteld, dat lukte maar toen was het al half twee ’s nachts. De ambtelijke fusie is 8 maanden vertraagd naar 1 sept. 2010. De volgende vergadering wordt over doorgesproken, want dat is toch een kwalijke zaak vinden wij ook.

Na de hamerstukken werd deze lange vergadering gesloten. De volle zaal was allang weer leeg.