Raadsvergadering 2 okt. 2008
Raadsvergadering 2 okt. 2008
3 oktober 2008
Raadsvergadering 2 okt. 2008 Oude Rijnzone en ReBo
/* /*]]>*/
Raadsverslag 2 okt. 2008
Agendapunt
10. Samenwerkingsovereenkomst Oude Rijnzone en daarin afronding Bodegraven Oost
met Bedrijvenlint Nieuwerbrug.
Alle partijen steunde het voortgaan met de ORZ. Het CDA
vroeg om meer aandacht voor het agrarisch bedrijf en kreeg die steun.
GroenLinks
kreeg weinig draagvlak voor het betoog over de foute uitplaatsing van 4
bedrijven naar het bedrijvenlint in het Venster Bodegraven Woerden, dus rond Nieuwerbrug en vond dat er
andere plekken gezocht moeten worden, zoals al eerder betoogd. De wethouder heeft sinds 2006 een
convenant met de 4 bedrijven. Gewezen op de twijfels en de discussie met de
provincie Z-H, dat geeft weth. Bouwens toe, hij gaat uit van een gunstige
beslissing voor hem maar naar een alternatief wordt onderzocht. Als er natuur
komt op de vrijgekomen locatie aan de Rijn (Bunnik) dan zal de provincie het
uitplaatsen moeten betalen want nu wordt uitgegaan van woningbouw met
opbrengsten.
Mijn
simpele motie, die locatie dan als groene compensatie voor het gebied in het
venster vlg. prov. kaartje, aan te wijzen, vond nergens draagvlak. Zelfs Groote
Wetering II wil men niet deels reserveren voor uit te plaatsen bedrijven. Geen
enkele begrip, alleen eigenbelang van de gemeente en de z.g. leefbaarheid in
Nieuwerbrug. Beter Bodegraven is wel kritisch op uitbreiding Groote Wetering
maar weer niet bij het Lint. Het CDA heeft hier geen belang dat er agrarisch terrein
verloren gaat en over het lint zeggen ze niks. GroenLinks en bijv. Stichting
het Groene Hart zullen de druk van de provincie Z-H, en VROM moeten zoeken
anderen vinden het prima zo?
GroenLinks
wil beperkte groei van kleine bedrijventerreinen bij alle kernen net als VROM,
waarom dan juist hier in de EHS? Voor Bunnik, Franken en Verschaik moeten
andere oplossingen gevonden worden en Fa. de Boer hoeft helemaal niet weg aan
de Bree.
Veel
inwoners van Nieuwerbrug zijn voor gehele of gedeeltelijk uitplaatsingen,
vooral vanwege de verkeersoverlast. In het kader van het leefbaar houden van
het dorp moeten deze bedrijven in wel in Nieuwerbrug blijven? Dat standpunt
delen we slechts gedeeltelijk. Barwoutswaarder en Bodegraven zijn dicht bij en
Verwey Houttechniek verhuurd ook nog units..
Verplaatsingen
van de bedrijven brengt amper verminderde verkeersdrukte, de te bouwen woningen
zullen met hun autogebruik de leemte opvullen. Vrachtverkeer gaat ze toch
binnendoor als de A12 te druk is. Een westelijke randweg Woerden met brug over
de Rijn biedt pas echte verbetering maar dat is verre toekomst, eerst komt de
zuidelijke randweg.
Agendapunt 8. Rebo stappenplan
Een helder schema met de te nemen stappen om tot mogelijke bestuurlijke fusie te komen op 1 jan. 2010. Zie gemeente site. De ambtelijke fusie loopt en moet 2010 klaar zijn. Alle partijen willen deze voortgang alleen Beter Bodegraven houdt slagen om zijn arm. Natuurlijk zijn we ook voorzichtig en willen we wat cijfer materiaal zien, want iedereen vraagt zich af wat brengt het en wat gaat het kosten? We staan voor een heldere en snelle voortgang. De inloopavonden worden matig bezocht, alleen de eerste avond was het druk met het sociaal middenkader, verenigingen en organisaties. Ga er na toe als je tijd hebt , 13 okt. de Meije, 14 okt. Waarder/Driebrugge en de slotbijeenkomst op 29 okt. bij Tulp Inn.
En Verder stemden we tegen verandering in het VCP van deels kortere parkeertijden in enkele blauwe zones. Daar was vorige keer een padstelling ontstaan en nu geen discussie meer mogelijk. Ook stemden we tegen het voorstel om de Fam. Jelluma een parkeerplek te geven naast hun woning aan de Overtocht, wel heeft Jelluma recht op een goed alternatief van de gemeente of Fortis. Her Bravo project Woerden, met de aanleg van de zuidelijk randweg naar de A12 bij Nieuwerbrug, kon ook doorgaan. Mogelijk geeft dat een kleine verbetering in de Nieuwerbrugse verkeeersoverlast.
Broos de
Groot