Raadsvergadering 24 juni 2010

/* /*]]>*/

De laatse raadsvergadering voor het zomerreces met veel belangrijke punten maar als meest spraakmakende de Visie Centrum Bodegraven en veel verder kwam het die avond niet meer.

/* /*]]>*/

Agendapunt 7 met de voortgang en de plannen voor het Evertshuis en de Bibliotheek. Totaal is er € 2.800.000 nodig. Voor de eerst fase is € 700.000 nodig en daar werd goedkeuring voor gevraagd en verkregen. Wel zel er meer duidelijkheid komen hoe deze gelden worden besteed en hoe het overige wordt gefinancierd. De exploitatie wordt gescheiden van het beheer. Groenlinks steunt de opzet van een representatieve culturele gebouwen in het centrum.

Visie Centrum Bodegraven

Een levendig centrum autovrij of autoluw, te beginnen in de Brugstraat?

GroenLinks vond een tussenweg beter, autoluw uitbreiden met voorzichtig beginnen in de Brugstraat,

Het in een keer geheel afsluiten van de winkelstraten waaronder de Brugstraat was de belangrijkste en een ingrijpende stap uit de Visie. De raad verkondigde zelf de meest uiteenlopende standpunten en GroenLinks stelde daarom al eerder een stappenplan voor. Begin eerst maar met gedeeltelijke afsluiting van de Brugstraat, simpel zoals we allang bij de Kerkstraat en de Prins Hendrikstraat gewend zijn? De BOV had actie gevoerd tegen de Visie en de afsluitingen.

GroenLinks vindt dat je met gedeeltelijke en tijdelijke afsluitingen een veel levendiger, gezelliger en veiliger centrum hebt en daarmee het winkelen hier aantrekkelijker maakt en je fiets gebruik bevordert. GroenLinks had met VVD en BB een dergelijk amendement voor bereid.

Na veel onderling politiek gekrakeel forceerde uiteindelijk de VVD met BB een nieuw amendement, toch met CDA en PvdA. De situaties Pr. Hendrikstraat en Kerkstraat blijven zo, de vernauwde Brugstraat krijgt een extra permanente vernauwing voor auto’s om doorgaand verkeer aan te zetten tot rondrijden. Dit voorstel heeft GroenLinks gesteund als een variatie op ons initiatief, met proef van een jaar. De BOV had daar ook vrede mee.

Een ander punt wat wij voorbereid hadden was een motie om het college aan te zetten om de Tuin van Ghesel Grothe te behouden. Wethouder Goudbeek deelde echter mede dat het college akkoord is gegaan met het voorstel van de hr. van Pelt en het plan Marktstraat te ontwikkelen. Andere partijen vonden het daarom niet zinvol om onze motie nog te steunen. We waren de enige die hier een afscheidscadeau voor Bodegraven in zagen en voor groenbehoud in het centrum gingen.

Om 24.00 uur werd vergadering gesloten om op dinsdag 30 juni verder te gaan.