Raadsvergadering 28 mei 2009 verslag hoofdpunten.
Vaststelling herindelingsadvies REBO

/* /*]]>*/

Raadsvergadering 28 mei 2009, met overzicht van de meest aansprekende punten.

Het belangrijkste stuk die avond was natuurlijk het Besluit en de Vaststelling van het herindelingsadvies tussen de gemeente Reeuwijk en Bodegraven.

De voorbereiding is degelijk en goed geweest en alle partijen stemden er duidelijk mee in. De stap tot fusie is hiermee gezet. De ambtelijke fusie moet zich eind dit jaar voltrekken en de bestuurlijke gaat 1 jan 2011 in, dan zijn we dus een gemeente.

Een besluit wat er aan voorafging was: De beperking van lastendruk wegens de bestuurlijke fusie. GroenLinks vind de term “beperking” juist, dus geen garantie dat de heffingen in Bodegraven niet wat zullen stijgen na de fusie. Reeuwijk zit met het totaal van zijn heffingen, OZB, Riool en Afvalstoffenheffing 10% hoger dan Bodegraven en dat moet toch op een of ander manier vereffend worden, door fondsvorming en geleidelijke overgang. Enkele partijen wilden die garantie van stijging nul. Maar dan ontstaat er wel een behoorlijk tekort op dit punt.

Vragenhalfuurtje

Een zaak waar we moeite mee hadden was een collegebesluit over een principe verzoek voor verdere bebouwing in het centrum. GroenLinks stelde de vraag daarom in het vragenhalfuurtje en wil dat er gewacht wordt op de komend Visie ontwikkeling centrum en op het nieuwe Bestemmingplan Kern Bodegraven zoals in de Kadernota 2009 staat. Wethouder Goudbeek vond dat hier wel op vooruit mag lopen.

Een ander punt van discussie waar we ons tegen verzette was het voorstel, Uitgangspunten structuurvisie Wonen Rijnhoek. GL vindt deze visie en de kosten overbodig, het gaat om enkele postzegellocaties aan de Dammekant, met als enig doel het boerderijenlint daar verder vol te bouwen. Wethouder Bouwens gaf aan dat visie juist een bescherming zal bieden?

De Ontwerp structuurvisie Noordzijde is een groots ontwerp over de toekomstige Noord-oostelijke uitbreiding en afronding van Bodegraven en de omlegging van de Burg. Kremerweg. De nieuwe Moskee, uitbreiding van de begraafplaats, een groot park, evenemententerrein en duurdere woningbouw moeten het project betaalbaar maken, maar dat ziet er nog niet naar uit. Het is nog een lange termijn project, maar GL stelde de financiën wel als voorwaarde. De plannen voor de Moskee en de begraafplaats kunnen als eerste aangepakt worden. De plaats van de Moskee lijkt ons daar een heel goede, hoewel het wijkteam Noord bedenking heeft.

Tot slot nog even het besluit de uitwerking van onze motie tot de verruiming van de starterslening van 30 naar 35 jaar, nodig in deze moeilijke huizenmarkt. 19 Personen hebben er tot nog toe gebruik van gemaakt. Het zal een heel klein beetje helpen.

En nu op naar Europa,  donderdag 4 juni verkiezingen, we gaan voor een Green Deal. Voor een Europa dat ons nodig heeft en voor een Europa dat wij nodig hebben.

Raadslid Broos de Groot