Raadsvergadering 8 april 2010

Raadsvergadering donderag 8 april

Dronenplein

Veel onderwerpen stonden er niet op de agenda maar wel een belangrijke en dat was het startbesluit over het Dronenplein, budget voor de eerste fase. Met de ontwikkeling van de Willibrod- Milandschool. Daarna volgen de twee andere scholen en gaat de uitbreiding van Rijngaarde apart.

GroenLinks steunt dit collegeplan op hoofdlijnen omdat het een duidelijke scheiding is, zowel in opbouw fases als financieel. Dit geeft meer mogelijkheden de financieen te regelen en bij te sturen gedurende het proces. Een punt van kritiek vinden we dat ook de KPJ er een honk moet krijgen en die vinden we beter op hun plaats in het Evertshuis.

De Dronenwijk krijgt met al deze ontwikkelingen een toename van functies waarbij nog niet alles is opgelost, bijv de grootte van Rijngaarde met de seniorenhuisvesting en het mogenlijke parkeerprobleem met de 2 bestaande kerken in de wijk.

Energievisie

Het 2e voor ons belangrijke onderwerp was het antwoord van wethouder Bouwens op de 2e serie door GroenLinks en ChristenUnie gestelde vragen over de komende Energievisie. De provincie Zuid-Holland heeft met haar programma Stroomversneller en een daarbij behorende toolbox hulp aangeboden om deze op te stellen. Het college had de indruk gewekt een beoordeling over windenergie uit te sluiten. Daar waren we bezorgd en verbaasd over omdat volgens ons de Kaders anders waren gesteld.

De antwoorden waren deze keer wel geruststellend, mede door het draagvlak voor de mogelijke windlocaties aan de Hoogendoornlaan door enkele agrariers. In de Energievisie zal onderzoek naar haalbaarheid van die mogelijkheid plaats vinden. De energievisie moet meer helderheid geven over de haalbaarheid van onze Kadernota met de milieu doelstellingen richting 2020.

ChristenUnie en GroenLinks hebben hiermee weer aan het college om aandacht gevraagd en om actief te blijven. We boekten veel te weinig vooruitgang in de afgelopen periode.

Broos de Groot