Raadsvergadering 8 nov. 2007 Programmabegroting 2008-2011
Raadsvergadering van
donderdagavond 8 nov.
De Begroting voor 2008 en
meerjarenperspectief tot 2011
De algemene zienswijze
van alle partijen was dat de begroting in een rustiger vaarwater is gekomen wel
in hoofdzaak door de september bijdragen van het Rijk De begroting werd
aan het begin van de volgende morgen dan ook goedgekeurd. De belangrijkste
wijziging is een verhoging van de OZB met 4.5% maar daarmee blijven we toch in
de midenmoot van deze regio.
Een amendement van CDA en
BB werd aangenomen om de studio15 een jaarlijks bijdrage toe te kennen van €
5000 en een motie ingediend door
Groenlinks met BB, CU en PvdA werd aangenomen, dit om een milieupotje van € 10.000 te vormen
om daarmee mogelijke komende subsidiemaatregelen extra te ondersteunen.
Het komende energiedebat en de Milieuraad moet daar richting aan gaan geven.
bodegraven
Bodegraven 8 nov. 2007
Zienswijze GroenLinks A.C.A. de Groot
De Programmabegroting
2008 en perspectieven tot aan 2011.
Als eerste spreker vanavond heet ik het college, de raad
en toehoorders van harte welkom en wens u zinvolle vergadering toe.
Het is voor de 2e keer in deze raadsperiode dat we de
meerjarenbegroting aangeboden krijgen, gelukkig zijn de uitgangspunten en de
perspectieven wat beter. Werden we
vorige jaar nog opgeschrikt door een correctie en noodgrepen op het laatste
moment, nu is de begroting door rijksbijdrages in een rustiger vaarwater gekomen.
Het bijgestelde meerjarenperspectief ziet er dan ook evenwichtiger uit (hoewel materieel nog
niet geheel in evenwicht)!
De 7 werkprogramma's zal ik op enkele hoofdpunten
langs gaan met voor GroenLinks opmerkelijke zaken.
1) P3) Het
programma Maatschappelijke Ondersteuning
omvat de WMO, dat is een moeilijke en brede taak waar u vol op inzet. Met
uw jongste WMO-krant hebben alle burgers belangrijke informatie uitgebreid
onder ogen gekregen. Zoals u verwacht kunt u die taken binnen uw budget
uitvoeren. De door u aangegeven aandacht voor Integratie en het gericht zoeken
naar behoefte bij allochtonen is belangrijk, evenzo de inzet op de
arbeidsparticipatie in het kader van Wet Werk en Bijstand.
2) P1) Bij het programmam Economie en arbeid wordt het masterplan Broekvelden genoemd, een
ambitieuze aanpak vanuit het bedrijfsleven zelf. We steunen dit plan maar
hebben we over uitvoering ervan en over het nieuwe bestemmingsplan wel onze
wensen. Opvallend zijn daar tot nog toe alleen de bouwhoogtes. Als u afspraken
maakt voor uw bijdrage willen wij meer, o.a. efficiëntere gebruik van de ruimte
bij parkeren en ook een VCP. Een parallelweg tot aande Groote Wetering maar geen
extra rotonde naar de Broekveldselaan, vrachtverkeer moet dáár blijven. Eigen
waterbergingen waardoor minder tot overstorten komt. Bij de huidige plannen
voor bedrijventerreinen is het plan Nieuwerbrug ons wel een doorn in het oog
gezien de locatie in het Open Venster, de afstemming met Woerden is daarbij
essentieel. Rijnhoek loopt aardig vol door verplaatsingen van Bodegraafse bedrijven
zoals de bedoeling was. Het Antonius college daar na toe, vinden we minder
gelukkig. (Groote
Wetering II daar zijn we nog lang niet aan toe).
3) P2) Het programma Jongeren en ontwikkeling met de Brede school en het Antonius
college zijn grote uitdagingen die u aandurft en die beslag gaan leggen op veel
financiën. Die plannen en reserveringen zijn nodig maar een voorzichtige aanpak
is geboden, ook met de verhuizing van de bibliotheek.
4) P4) Ruimtelijke
ontwikkeling en milieu: Bodegraven is
vitaal met bijv. voldoende ambities op woningbouw. Er staan heel wat projecten
op de rails zodat u het gestelde doel, van 530 woningen in deze raadsperiode, kunt
realiseren. In het jaar 2006 kwamen er maar 48 voordeuren bij, dat is dus een
te lage score en dan te bedenken dat nu bijna even zoveel voordeuren voor
onderverhuur of onrechtmatig worden gebruikt. Doorstroming en
jongerenhuisvesting moeten aandachtpunten blijven, waaronder ook meer gebruik van
de starterslening.
In Weideveld komen nu de eerste stukken tot ontwikkeling. Wij stellen u opnieuw
voor te kijken naar de invullingen van de volgend faces. Wij willen daar een
intensiever ruimtegebruik met meer woningen. U gaat ruim investeren in het buitengebied wat
houdt dat in want landelijk gebied daar zijn we zuinig op, het is moeilijk
kiezen met die Natte As, Ecologische Hoog Structuur, fiets- en wandelpaden,
natuurontwikkeling, waterbeheer, taken van de provincie, de Oude Rijnzone, het
Veenweidepact, boerderijen die tot bungalowparkjes worden, nieuwe landgoederen,
boerderijen met hele grote schuren voor kippen of mestvarkens in ons
veeteeltgebied, kortom verrommeling door ons en door anderen. Wij blijven
kritisch over de invulling, vooral over de Oude Rijnzone, veel kosten weinig
baten.
Milieu
is in het
collegeprogramma en voor GroenLinks een belangrijk onderwerp, zeker gezien alle
zorgen rond opwarming, luchtvervuiling, energiekrapte en klimaatverandering,
alle partijen beamen dit wel, zij soms wat afstandelijker of kijken de kat uit de boom.
Rentmeesterschap is meer dan bijv. ons milieubeleidsplannen op papier. Je zult
wat moeten inleveren als je als gemeente een stuk verantwoording van Kyoto, de Europese
of de hoge Nederlandse doelstelling wilt overnemen. U zet milieubeleid
nadrukkelijk op de agenda, maar u blijft wel zeer voorzichtig bezig en geld is
er niet voor. We kunnen overheidsmaatregelen afwachten of het hier aan anderen
over laten zoals de BOC die oud papier op haalt, de Milieuraad met misschien
een duurzaam platform, de kerken die met hun inzamelacties en het Windmolen
plan. Veel moeilijker is onze eigen voorbeeldfunctie en gedragsverandering.
GroenLinks stelt daarom voor een eigen stimuleringpotje aanleggen, dan kunt u onze
burgers ook wat aanbieden, als het brede energiedebat weer verder gaat. Zie onze
motie voor een budget van €10.000,-.
De duurzaamheidsmeter en energiedebat komen nu pas 2008 en daar houdt GroenLinks zijn verdere hoop
op gevestigd.
5) P6) Bij Sport
cultuur en monumentenzorg zien we de ontwikkeling rond
binnensportaccommodaties, Evertshuis, Zwembad en sporthallen met spanning
tegemoet, voor dit college een belangrijke opgave of testcase. U gaat middelen
vrij maken om evenementen op het Fort Wierickerschans te ondersteunen, maar
geen bijdrage in de ontwikkeling van het Fort zelf was de afspraak. Laten we
eerst nog een paar ander verzoeken invullen zoals Studio 15 en monumentenzorg.
We zouden voor beide extra budget voor willen.
6) P5) Bij
het programma Beheer openbare ruimte staat
de aanpak van het GRP en
actualisering ervan in 2008 centraal. Het meer uitsmeren van bijv. de aanpak in
de Dronenwijk van 2008 t/m 2011, lijkt
ons een optie en geeft enige financiële ruimte om de rioolbelasting te
temperen. De GRP-plannen houden ook verband met de grotere stortbuien (klimaatsverandering), daarom moet gescheiden HWA opvang op alle
bouwprojecten toegepast worden. De
Verkeersveiligheid van fietsers is overal
belangrijk maar u moet zorgen voor bijv. meer stallingmogelijkheden in de
winkelstraten. (In
het centrum wij hebben veel smalle straten met eenrichtingverkeer voor auto’s
en 2 richtingen voor fietsers. We wachten de evaluatie van het VCP af).
De N11 situatie hebben wij diverse
malen onder uw aandacht gebracht, geld voor de Grote Boog is er niet. Het moet
met simpele oplossingen verbeterd worden, niet alleen veiliger maar ook zodat
de verkeersstroom vlotter loopt, en dat kan! Het Openbaarvervoer stimuleren schrijft
u, maar hoe. Wij denken een actiever aandringen op een treinverbinding van 4x
per uur in de spits, er is maar 4
km dubbelspoor voor nodig zegt ProRail, (verder in de
toekomst een snelbus naar Gouda naar de nieuwe spoorzone). Ook zie
ik nog bushaltes zonder hokjes en zonder fietsbeugels. De afvalscheiding, het is bekend waar
we na toe zouden willen 62% eerst, een matige doelstelling voorlopig 59%, met
maatregelen om de burgers het zo makkelijk mogelijk te maken, wij vinden dit beleid
te vrijblijvend. Wanneer komen
die blauwe containers en de labeling?
7)
P7) bij het programma Bestuur en Veiligheid staat
de samenwerking met Reeuwijk. Dit is een ontwikkeling die willen, waarbij de
afstand naar de burger kort moet blijven en de kostenontwikkeling kritisch
gevolgd moet worden. Wij verwijzen naar mogelijkheden van de nieuwe Herindelingscan
van het Min. van Binnenlandse Zaken, om vroegtijdig in te spelen op onderlinge
financiële verschillen. De politie is ook redelijk tevreden hoorden we vorig week, ik heb nog
onthouden dat ze buurtpreventie een goede ondersteuning zouden vinden. Wanneer
gaat de BOA bekeuren en wat geld terug verdienen?De Brandweer heeft een kwaliteitsachterstand maar gaat ambitieus aan de
slag. De nieuwe kazerne in Waarder mag nog even wachten.
8) Heffingen: de verhoging liggen op lijn der verwachtingen maar wel
boven het gemiddelde inflatieniveau. In de komende jaren willen we dan ook slechts
geringe extra verhogingen zien. De door Groenlinks genoemde verbeterde aanpak
bij de hondenbelasting voert u uit. Is er ook betere controle nodig bij ander heffingen zoals
bij toeristenbelasting en wat gaat de labeling bij de afvalstoffenheffing extra
opbrengen door juiste adresbestanden. Wij zien in Bodegraven nog mogelijkheden
voor precariorechten, heffingen op grote ontsierende lichtreclames, reclameborden
en GSM zendinstallaties. Niet veel extra werk want vergunningen moeten toch
aangevraagd worden. Tot slot een misschien technische vraag? Waarom worden de
heffingen aan onze burgers over 8 periodes verdeeld en is het niet handiger (voor de wat krapper
bij kas zittende) burgers om dit in 12 maanden te mogen doen?
Voorzitter dit waren mijn punten. Ik dank u voor
deze gelegenheid en wens de andere sprekers succes toe. Broos de Groot
Broos de Groot