De provincie Zuid-Holland, vervoerder NS en Prorail willen de treindienst Leiden-Utrecht verbeteren door van de Intercitytreinen 'echte' sneltreinen te maken. In combinatie met Sprinters op dit traject ontstaat zo een kwartierdienst. Er loopt een onderzoek of dit haalbaar is. Maar de Intercity stopt alleen in Leiden, Alphen en Utrecht. Is dit een verbetering van de spoorverbinding? Volgens gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) is enorme tijdwinst te boeken. Ja dat klopt voor de Utrechters, Alphenaren en Leidenaren. Bodegraven en Woerden krijgen geen hogere frequentie en in plaats daarvan een Sprinter die ook nog eens op Hazerswoude-Rijndijk en Leidsche Rijn gaat stoppen, extra reistijd dus. Bij Bodegraven is een gedeeltelijke spoorverbreding nodig. Dat is om de Intercity's vlot te laten passeren. Oftewel meer geluid, meer wachten bij de overgangen. Dat zou nog te billijken zijn als onze inwoners er ook van zouden profiteren. Maar niets van dit alles.
Al jaren rijd ik met de trein naar Schiedam. Meestal via Leiden soms via Woerden. Geregeld, zeker sinds deze zomer, is er geen zitplaats in Bodegraven en komen er nog reizigers in Alphen bij. U kunt zich voorstellen hoe dat eruit ziet. Ook geregeld valt deze lijn uit door vertraging, of wisselstoring of een vastzittende brug bij Leiden.
Onze gemeente wil graag groeien, de provincie wil graag groeien, huizenbouw wordt ons opgelegd, de druk op de Randstad maar ook op het Groene Hart wordt alsmaar hoger. Qua verkeer zouden de wegen ontlast kunnen worden door beter openbaar vervoer. Ook is dat nu nog een stuk duurzamer. Door nu slechts een oplossing te bieden voor 3 steden in plaats 5 vraag ik mij wel af wat de visie van onze bestuurders in de provincie is op het hele gebied van groen en infrastructuur. In mijn visie is openbaar vervoer een 'must' om de vervoersstromen van en naar de steden te ontzien en de snelwegen berijdbaar te houden en tegelijk niet al het groen op te offeren voor asfalt. Aanleg van een dubbelspoor tussen Utrecht en Leiden is dus noodzakelijk en ja dat kost geld net als snelwegen verdubbelen. Als tussenoplossing zou ik voor willen stellen 3 keer per uur op dit traject de huidige Intercity's in te zetten, de knelpunten aan te pakken en extra passeerstroken te maken waar dit makkelijk kan.
En daar kunnen ze morgen mee beginnen, succes
Robèrt Smits