Statenleden prov. Z-H op bezoek in Bodegraven, 23 april 2010

GroenLinks statenleden Alfred Blokhuizen en Oscar Dijkhoff bezochten GroenLinks fracties Gouda en Reeuwijk-Bodegraven

Alfred Blokhuizen en Oscar Dijkhoff beide Statenleden van de GroenLinks fractie Zuid-Holland bezochten vrijdag 23 april op uitnodiging Bodegraven. Fractie medewerkers uit Gouda, Reeuwijk en Bodegraven waren erbij. Kernpunt was het bezwaar dat bij de facties leeft ten aanzien van de Rondweg bij Reeuwijk, deze gaat daar veel extra verkeer aantrekken. Marijke Visser legde haar twijfels uit over de noodzaak en de financiering, verder ook de bezwaren van de Goudse wijk Plaswijck en de goedkopere en andere alternatieven die voorhanden zijn. Hilde Niezen wees er op dat Gouda aan de zuidkant al een rondweg krijgt welke tot minder verkeer richting Reeuwijk moet lijden en dan kan de burg. Rheenesingel sterk verbeterd worden met een zg. groene golf. Als dan de Raadhuisweg verkeersluw gemaakt wordt is het grootste leed in Reeuwijk Brug geleden en kost het geen € 14 milj. Het wordt dan geen molensteen voor de nieuwe gemeente.

Andere overlegpunten waren het Werklint Nieuwerbrug, de z.g. Megastal in Reeuwijk en een plek voor City-Life. GroenLinks heeft al lang bezwaren tegen het Werklint omdat dit geplande bedrijventerrein in het Venster Bodegraven-Woerden, de natte as en de EHS ligt. Waarom zijn we daar niet zuinig op agrarische gronden vond Kees van Veldhuizen en Broos de Groot? De provincie moet nog een oordeel vellen en het bovendien bekostigen met enkele miljoenen. Deels verplaatsen is prima maar dan wel naar de juiste plek, anders is het verspilling vinden we. De beide statenleden hebben toegezegd alle zaken bij de binnenkort te behandelen Provinciale Structuurvisie aan de orde te stellen.

Tijdens het politiek debat 's avonds voor radio RTV Bodegraven konden de hoofdpunten nog eens worden toegelicht.