Op de bijeenkomst over Veranderingen in de Zorg, georganiseerd door GroenLinks, werd al snel duidelijk dat het om grote veranderingen gaat die een echte cultuuromslag betekenen, bij iedereen. Dit vraagt hele goede informatie van de gemeente aan haar burgers, een plaats waar deze met vragen en klachten terecht kan en een vinger aan de pols in de gemeenteraad. Het is goed dat er een overgangsjaar is waarin geleerd kan worden van ‘fouten’ en voorkomen kan worden dat er nieuwe bureaucratie ontstaat.

Na een toelichting op de veranderingen van Evert Roelofs voorzitter van de WMO-Raad, werden er persoonlijke ervaringen gedeeld. Houders van een persoonsgebonden budget vertelden dat ze zelf moesten bellen naar de gemeente om duidelijkheid, terwijl ze een brief hadden verwacht. Als er dan contact was kon de gemeente op dit moment weinig concreets vertellen. Bij telefonisch contact over huishoudelijke hulp blijkt de gemeente op voorhand te melden dat er kans is op minder uren hulp. Blijkbaar is het hierbij zo dat het beschikbare geld bepalend is, terwijl steeds gezegd wordt dat de behoefte aan zorg bepalend moet zijn. Er waren ook vragen over de sociale teams, kun je die nu zelf bellen met de vraag om hulp of niet?

In de discussie bleek dat er veel steun was voor de doelen achter de veranderingen, zoals de regie van kwetsbare mensen zelf over de zorg die ze krijgen, de integrale benadering en het maatwerk. Maar  de fractie van GroenLinks beloofde goed te letten op het feit of deze doelen wel bereikt worden en niet door de beperkte financiën in de knel komen. Ook is benadrukt dat mantelzorgers ondersteuning nodig hebben van professionals, dat er meer nodig is dan af en toe een dagje ‘vrij’’ of een compliment. Dit wil de GroenLinks-fractie op de agenda gaan zetten, vanuit de gedachte dat professionele ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers leidt tot meer burgerkracht in plaats van minder.

We hebben het niet eenvoudig gemaakt in Nederland met de zorg, voor een aantal  aanwezigen ging er een nieuwe wereld open, maar wel een met kansen voor de toekomst om de zorg beter te maken.

"Vijf reuzenproblemen die de decentralisaties moeten oplossen" door Jos van der Lans Afspelen op YouTube