Verkiezingsprogramma GroenLinks

PROGRAMMA GROENLINKS GEMEENTE BODEGRAVEN / REEUWIJK 2011-2014

GROENLINKS, DAT WERKT NATUURLIJK

INHOUDSOPGAVE

I Wij willen een groene gemeente

1. Klimaat- en energiebeleid
  2. Verkeer
  3. De groene ruimte
  4. Een schone gemeente
  5. Afvalbeleid
  6. Waterbeheer
  7. Grondbeleid

II Wij willen een sociale gemeente

1. Economie
  2. Sociaal beleid
  3. Wijkvoorzieningen en voorzieningen in de kleine kernen
  4. Jeugdbeleid
  5. Seniorenbeleid
  6. Onderwijs
  7. Wonen
  8. Sport
  9. Kunst en cultuur
  10. Veiligheid

III Wij willen een open en democratische gemeente

1. Diversiteit en emancipatie
  2. Democratische participatie
  3. Gebiedsgericht werken en inspraak van bewoners.
  4. Een financieel gezonde gemeente

INLEIDING

De komende vier jaar staan in het teken van de samenvoeging van Bodegraven en Reeuwijk.

GroenLinks is blij met de fusie vanwege de vergroting van de bestuurskracht. Nu is ook gezamenlijk beleid mogelijk in het kader van het Groene Hart.

In de gemeenteraad zal onze fractie zich dan ook voor beide zaken hard maken. Dat is geen eenvoudige opgave in tijden van economische crisis en bezuinigingen. Dat betekent heldere keuzes maken: wat zijn overheidstaken en welke kwaliteit streef je daarbij na.

Hierbij zal er meer aandacht moeten komen voor mens en milieu en minder voor stenen en asfalt.

GroenLinks maakt beleidskeuzes op basis van de volgende kernwaarden:

solidariteit en duurzaamheid!

GroenLinks wil dat eventuele negatieve effecten van de fusie zo gering mogelijk zijn.. Het beleid van de nieuwe gemeente moet zo zijn dat het beleid van de beste en niet de slechtst presterende gemeente wordt overgenomen. We kunnen veel leren van elkaar.

Wij pleiten voor fasegewijze harmonisatie van de gemeentelijke tarieven, zodat de burger niet belast wordt met grote jaarlijkse verhogingen.

Tevens zullen allerlei voorzieningen (zoals burgerlijke stand, politiekantoor, brandweer) ondanks samenwerking bereikbaar moeten blijven voor de inwoners.

GroenLinks wil dat Bodegraven / Reeuwijk zich profileert als Groene Hartgemeente. Onze gemeente ligt vrijwel middenin dit prachtige open veenweidelandschap, een kwetsbaar natuurgebied dat alleen schone kleinschalige bedrijvigheid en kleinschalige recreatie toelaat.

De bestaande dorpen en kernen binnen de nieuwe gemeente moeten dan ook niet aan elkaar groeien. De dorpen Bodegraven, Reeuwijk-Brug, Reeuwijk-Dorp, Nieuwerbrug, Driebruggen, De Meije en Waarder zullen blijven. We moeten duidelijk de rode contouren in acht nemen, zodanig dat de open ruimte, waaronder het Open Venster, open blijft en het Reeuwijkse Plassengebied wordt beschermd. Wat ons betreft wordt samen met de agrarische sector gewerkt aan een ecologische hoofdstructuur met slechts een beperkte vernatting.

In een dergelijke gemeente moet het prettig zijn om op te groeien, te wonen, te werken, te recreëren en te blijven wonen. In een samenleving van en voor iedereen en waar elk zijn steentje aan bijdraagt.

GroenLinks wil de lokale democratie levendig houden en promoten door intensief contact met de burger in de meningsvormende fase om uiteindelijk te komen tot heldere belangenafweging en besluitvorming in de raad.

Indien de kiezers dat willen wil onze partij ook bestuurlijke verantwoordelijkheid nemen door collegedeelname.

I. WIJ WILLEN EEN GROENE GEMEENTE

Wanneer ben je een groene gemeente?

Als je veel groen binnen en buiten je bebouwde omgeving hebt zoals groenstroken, parken in de wijken en een groen buitengebied met veel agrarische bedrijvigheid?

Of ben je een groene gemeente als je je sterk maakt op milieugebied ?

GroenLinks vindt dat Bodegraven / Reeuwijk als Groene Hart gemeente zich op beide terreinen moet manifesteren.

1. Klimaat- en energiebeleid

GroenLinks pleit voor een klimaatneutrale, duurzame gemeente met hoge milieudoelstellingen.

De gemeente moet ook zijn verantwoordelijkheid nemen en daar zijn bijdrage aan leveren. Tevens mag er een grotere bijdrage van burgers en bedrijfsleven worden gevraagd. GroenLinks wil dat de gemeente hierbij de regie neemt.

Concreet:

• Realiseren van minimaal 80% CO2-reductie en 80% duurzame energie in 20 jaar (2030) als milieudoelstellingen van de nieuwe gemeente.

Dit betekent elk jaar min. 2% CO2-reductie en 7% meer duurzame energie.

• Een regierol van de gemeente bij de realisatie van deze doelstellingen.
  • Afspraken maken met maatschappelijke partners en het stimuleren van inwoners om hun bijdragen aan deze doelstellingen te leveren.
  • Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde milieubeleidsplannen en beleidskaders.
  • Milieu als integraal onderdeel onderbrengen in alle wethoudersportefeuilles, maar coördinatie van milieubeleid bij één wethouder onderbrengen.
  • Stimuleren van alternatieve energievormen, waaronder het regionaal realiseren van windenergie.
  • Afspraken maken over oude en nieuwe bedrijven(terreinen) betreffende het verduurzamen van energievoorzieningen, waaronder het benutten van restwarmte.

2. Milieuvriendelijk verkeer

GroenLinks wil autogebruik in de centra ontmoedigen. Een groene gemeente zal het gebruik van de fiets moeten aanmoedigen, zeker op de kleine afstand naar het centrum of naar de scholen. Dus in de centra ruimte geven aan fietsers en voetgangers. Een fietsscan (door de fietsersbond) kan knelpunten en kansen blootleggen.

Hier hoort ook het bevorderen van openbaar vervoer bij.

3. Behoud en versterking van de groene ruimte

De gemeente moet een groene uitstraling tonen.

Dit kan door de open ruimte tussen de kernen te behouden, bij de inrichting van de openbare ruimte in de kernen. Dat kan ook door zuinig te zijn op het cultuurhistorisch landschap, met sterke agrarische bedrijven als de ‘ziel’ van dit prachtige open gebied.

Daarbinnen wil GroenLinks recreatieve groene routes ontwikkelen en kleinschalig toerisme bevorderen.

Ook in de dorpen en wijken is groen onontbeerlijk.

Concreet:

• Geen verdere aantasting van het Open Venster langs de A12.
  • Regionaal beleid op het gebied van bedrijventerreinen met voorrang voor renovatie van oude terreinen.
  • Eventuele nieuwe bedrijventerreinen compenseren met natuur.
  • Actief omgaan met het Veenweidepact, waarin bovengemeentelijke afspraken staan over het behoud van het veenweidegebied.
  • Geen werklint in Nieuwerbrug en geen bedrijventerrein in Waarder.
  • Behoud cultuurhistorische waarde van de buitengebieden, o.a. door opstellen kwaliteitskaart en beeldkwaliteitsplannen.
  • Behoud en uitbreiding van groen in de woonwijken.
  • Geen Weideveld II en Groote Wetering II in Bodegraven en voorlopig geen Groendijck-Oost in Driebruggen en geen Reesveld II in Reeuwijk-Dorp
  • Beperkte vernatting van de Ecologische Hoofdstructuur en van de Meije graslanden.
  • Extensieve landbouw als onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur.
  • Natuurbeheer door de agrarische sector, met structurele financiële vergoedingen.
  • Stimuleren van lokaal ondernemerschap.
  • Geen megastallen (ook niet als nevenbedrijf), via aanpassing van de bestemmingsplannen.
  • In de buitengebieden slechts kleinschalige vormen van recreatie en economie toestaan.
  • Alleen kleinschalige, ecologisch verantwoorde commerciële activiteiten aan de zuidkant van de Reeuwijkse Hout.
  • Niet bebouwen van recreatiepercelen in het Reeuwijkse Plassengebied.

4. Een schone gemeente

GroenLinks wil dat de gemeente het goede voorbeeld geeft door als gemeente daden te stellen en voorlichting en stimuleringsmaatregelen te treffen. Dan worden burgers enthousiast.

De gemeente moet zich manifesteren met duurzaam inkoopbeleid, groen stroomgebruik en duurzame huisvesting van de eigen accommodaties.

Door de vaststelling van hoge doelstellingen in een klimaatprogramma of een energiebeleidskader leg je ambities vast en probeer je met advies, stimuleringsmaatregelen de burgers, middenstand en bedrijfsleven te activeren.

Door het terugdringen van energiegebruik, besparingsmaatregelen, isolatieprogramma’s en productie van eigen duurzame energie moeten doelstellingen van het Klimaatakkoord 2020 bereikt worden. Dat gaat niet zonder eigen investeringen of gedragsverandering. Meer met minder.

Concreet:

• Stimuleren van forse energiebesparende maatregelen bij particulieren door subsidies en / of een gemeentelijk investeringsfonds.
  • Prestatieafspraken met de woningcorporaties (Mozaïek Wonen en Woningbouwvereniging Reeuwijk) over energiebesparende maatregelen bij oude en nieuwe huurhuizen.
  • Een hogere duurzaamheidsdoelstelling (EPC) bij elk nieuwbouwproject.
  • De verschillende scores van Reeuwijk en Bodegraven op de duurzaamheidsmeter naar boven harmoniseren en vervolgens elk jaar met 10% verbeteren.
  • 75% duurzaam inkopen in 2012 en 100% in 2015, volgens de criteria van Senter Novem.

5. Afval scheiden loont

Afvalbeleid is een belangrijke beleidspunt voor een groene gemeente. GroenLinks wil goed gedrag belonen met lagere tarieven. Inkopen van producten met zo min mogelijk verpakking, duurzaam gebruik van producten, zo goed mogelijk scheiden van het afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen, dit alles moet onderdeel worden van onze dagelijkse routine.

Concreet:

• Het percentage afvalscheiding vergroten naar 2% boven de landelijke norm, o.a. door individueel belonen van afvalscheiding in de afvalstoffenheffing.
  • Dit gescheiden inzamelen moet voor de burger vergemakkelijkt worden.
  • Meer voorlichting en milieueducatie.

6. Naar een duurzaam waterbeheer

Bodegraven / Reeuwijk ligt grotendeels onder NAP niveau en beschikt over een groot plassengebied. Dit betekent dat actief waterbeleid nodig is.

Concreet:

• Regelmatig updaten van een gemeentelijk waterplan samen met het waterschap, met daarin aandacht voor:
    • beschikbaarheid van genoeg en goed water
    • water als onderdeel bij ruimtelijke ordening en natuu
    • duurzaam en integraal waterbeheer.
  • Scheiden van hemelwater- en rioolwaterafvoer bij nieuwbouw en renovatie.
  • Scheiding van waterhuishouding van de agrarische sector en het plassengebied.
  • Werken met een gedifferentieerd waterpeil.
  • Water vasthouden in waterbergingen (nodig bij extreem natte / droge periodes).
  • Behoud en ontwikkeling van natuurlijke oevers.
  • Passende waterrecreatie, als kanos, zeil- en fluisterboten; dit kan financieel worden gestimuleerd door goedkopere vaarontheffingen.
  • Slimme waterberging door dubbel ruimtegebruik en/of groene daken.

7. Grondbeleid

Grondbeleid is een instrument bij ruimtelijke ordening. In bestemmingsplannen wordt de ruimte ingedeeld naar bestemmingen / functies zoals woningbouw, agrarisch, bedrijventerrein, maatschappelijke voorzieningen, enz.

GroenLinks pleit voor het hanteren van gedifferentieerde grondprijzen door de gemeente al naar gelang de bestemming, bijv. voor sociale woningenbouw een lagere grondprijs dan voor dure villa’s.

Voorkomen moet worden dat projectontwikkelaars enorme winsten maken met grond waardoor de prijzen van woningen omhoog schieten.

Concreet:

• Werk als gemeente met gedifferentieerde grondprijzen.
  • Voorkom grondspeculatie door ontwikkelaars, bijv. door aankoop van kwetsbare grond.
  • Maak de grondprijs voor nieuwe kavels, met name voor nieuwe bedrijventerreinen hoger en maak duurzaam herontwikkelen van bestaand vastgoed financieel aantrekkelijk.
  • Statiegeld reserveren bij grondverkoop wanneer duurzaam wordt gebouwd.
  • Maak afspraken met de woningcorporaties over afschrijftermijnen.

II. WIJ WILLEN EEN SOCIALE GEMEENTE

GroenLinks streeft naar een solidaire samenleving, waarin welvaart en middelen eerlijk verdeeld worden. Wij willen dat iedereen mee kan doen aan de samenleving en optimale kansen heeft zich te ontplooien en zijn leven zelf vorm te geven.

Wij streven ernaar dat zoveel mogelijk mensen aan de slag komen. Werk geeft niet alleen inkomen, het draagt bij aan emancipatie, het geeft iemand ook zelfvertrouwen en een plaats in de samenleving.

GroenLinks wil aandacht voor kwetsbare groepen, zoals kinderen, gehandicapten, ouderen en minima.

In Bodegraven en Reeuwijk zijn eigen accommodaties, zoals: zwembaden, bibliotheken, dorps- en wijkgebouwen van groot belang. Voorzieningen voor cultuur en sport zijn essentieel voor een vitale samenleving.

1. Economie

Economie is goed voor de werkgelegenheid en de leefbaarheid, het is een onderdeel van een vitale samenleving. Tevens realiseren wij ons dat het karakter van onze gemeente zodanig is dat veel bewoners uit Bodegraven / Reeuwijk buiten de gemeente werken. Ook dienen wij zuinig om te gaan met de spaarzame groene ruimte.

GroenLinks wil bij een Groene Hartgemeente passende economie, nl. groene economie en maatschappelijk verantwoorde ondernemingen (MVO). Kleinschalige, zuinige en schone bedrijven zijn van harte welkom door een stimulerend vestigingsklimaat in deze. Met bestaande bedrijven zijn afspraken nodig op het gebied van vergroening.

Concreet:

• Samen met het georganiseerd bedrijfsleven een meerjarenplan maken op het gebied van bedrijvigheid, waarin afgesproken wordt binnen de rode contouren te blijven.
  • Stimuleren van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) bij bestaande ondernemingen.
  • Stimuleren van nieuwe kleinschalige bedrijfjes.
  • Weren van bedrijven met zwaar verkeer in de bebouwde kommen.
  • Een eventuele discounter in Bodegraven dient langs een doorgaande weg te komen.
  • Actieve deelname aan het regionaal arbeidsmarktbeleid o.a. via het regionaal Platform Arbeidsmarkt Rijn Gouwe.
  • Opknappen, verduurzamen en beter benutten van oude bedrijventerreinen; zo nodig ondergronds bouwen.
  • Bedrijventerreinen regionaal concentreren in plaats van spreiden.
  • Bedrijventerreinen bij voorkeur reserveren voor eigen behoefte.
  • Stimuleren van natuurbeheer en / of recreatieve activiteiten als nevenfunctie van agrarische bedrijven.
  • Stimuleren van weekmarkten.
  • Stimuleren van productie en verkoop van streekproducten.
  • Stimuleren van samenwerking tussen de gemeente en (grote en kleine) ondernemers, ook financieel.

1. Sociaal beleid

Participatie

GroenLinks wil dat alle burgers mee kunnen en gaan doen aan de samenleving c.q. arbeidsmarkt. Mensen moeten kansen krijgen en kansen grijpen om stappen te zetten op de participatieladder. Dit bevordert ieders welzijn en ook de sociale cohesie.

Door de nieuwe wet op het participatiebudget kan de gemeente integraal beleid voeren op het gebied van de bijstand, volwasseneneducatie en inburgering. Combinaties van leren en werken, van taal en participeren blijken succesvol te zijn om mensen naar de arbeidsmarkt te leiden. Hierbij kan subsidie aan werkgevers helpen. Ook is goede en betaalbare kinderopvang noodzakelijk.

Participatiebeleid wordt in regionaal verband uitgevoerd, maar dit ontslaat de eigen gemeente niet van lokaal beleid en democratische controle op de uitvoering.

Concreet:

• Actief gemeentelijk participatiebeleid, zodat de werkloosheid daalt, met name onder jongeren en nieuwe Nederlanders.
  • Geen jongere onder de 27 jaar zonder opleiding of werk, o.a. door leerwerktrajecten te stimuleren.
  • Nieuwe Nederlanders met een uitkering een gecombineerd re-integratietraject aanbieden, nl. re-integreren plus inburgering of taallessen.
  • Afspraken maken met lokale instellingen en organisaties om stages aan te bieden voor werklozen, inburgeraars, scholieren, etc.
  • Gesubsidieerde arbeid voor mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Afspraken maken met bedrijven waar de gemeente zaken mee doet (zoals bouw, thuiszorg, schoonmaak) om mensen die werkloos zijn in dienst te nemen.
  • Voor mensen in een participatietraject een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang te verlenen.

Armoede

GroenLinks wil een actieve benadering van de armoede. Naast het bevorderen van participatie (zie hierboven) kan dit door een ruimhartig minimabeleid. GroenLinks streeft naar een armoedevrije gemeente.

Concreet:

• Het handhaven van vrijstellingen voor gemeentelijke belastingen voor minima.
  • 120% van de bijstand (netto) als inkomensgrens voor deze vrijstellingen;
  • Een financiële bijdrage voor minima voor:
    • de aanschaf van basisgoederen zoals computer en witgoed
    • deelname (m.n. van kinderen) aan sociale en maatschappelijke voorzieningen, zoals bibliotheek, sport- en muziekverenigingen.
  • Actief en persoonlijk benaderen van alle minima met bijv. hulp bij het invullen van formulieren, zodat zij de mogelijkheden ook gaan benutten
  • Gemeentelijk subsidie aan de voedselbank in Gouda voor de betrokken burgers uit Bodegraven / Reeuwijk.
  • Actieve rol van PUREE als adviesraad.
  • Toegankelijke schuldhulpverlening zonder wachtlijsten.
  • Opstellen van een lokale sociale agenda van de gemeente samen met de kerken, maatschappelijk werk en woningcorporaties.

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk is de motor in de samenleving. Veel verenigingen draaien bijna helemaal op vrijwilligers. Vrijwilligerswerk geeft de vrijwilligers voldoening en sociale contacten. Burgers dragen op deze manier bij aan de samenleving. Ook kan vrijwilligerswerk een opstap zijn naar betaald werk wanneer de vrijwilligers hierbij worden ondersteund.

GroenLinks vindt dat vrijwilligerswerk gewaardeerd en gesteund moet worden.

Concreet:

• Uitbreiding van de taken van de vrijwilligerscentrales (Erkend Talent + Platform voor Vrijwilligers) om de maatschappelijke stage voor scholieren goed te regelen, met bijbehorend budget.
  1. Stimuleren van vrijwilligerswerk bij de burger en bij de organisaties en instellingen, door vrijwilligers in het zonnetje te zetten (bijv. een feest of een prijs) of door deelname aan cursussen te faciliteren.
  2. Stimuleren dat meer nieuwe Nederlanders de weg naar de vrijwilligerscentrale(s) vinden.
  3. Ondersteuning aan mantelzorgers.

WMO

Kwetsbare burgers moeten worden ondersteund, denk aan chronisch zieken of gehandicapten en hun mantelzorgers. Om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen is goede en betaalbare thuiszorg en huishoudelijke hulp onontbeerlijk.

In Bodegraven heeft de Stichting Welzijn Ouderen Bodegraven (SWOB) de opdracht van de gemeente gekregen om het informatieloket Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) uit te voeren. Het is zaak dat niet alleen ouderen dit loket vinden, maar iedereen die in aanmerking komt voor maatschappelijke ondersteuning. De komende jaren zal dit verder moeten worden uitgebreid.

Concreet:

• Goede en betaalbare thuiszorg en huishoudelijke hulp.
  • Toegankelijkheid van het WMO - loket in alle kernen, als onderdeel van servicepunten (zie verder onder C).
  • Vergoeden van sociale begeleiding bij personenvervoer.

1. Wijkvoorzieningen en voorzieningen in de kleine kernen

De wijk / buurt / woonkern is een plek waar mensen elkaar ontmoeten en samenleven. Op deze schaal is het goed mogelijk om als burger invloed uit te oefenen op de eigen omgeving en verantwoordelijkheid te nemen.

GroenLinks wil terughoudende nieuwbouw in de kleine kernen, maar wel vitale kernen behouden. De leefbaarheid van de kleine kernen kan op peil blijven door in een goed functionerende inspraakprocedure in de toekomst gewenste dorpsvoorzieningen eerst te benoemen, om deze vervolgens daadwerkelijk te realiseren of te behouden.

Concreet:

• Streven naar servicepunten in wijken / buurten / kernen, waarin naast de gemeente ook andere organisaties participeren, zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, Woningcorporaties, etc.;
  • Inbreng stimuleren van bewoners bij de vormgeving van de eigen leefomgeving;
  • Elke wijk / buurt / woonkern een verantwoordelijke wethouder
  • In overleg tussen bewoners uit de kleine kernen en een verantwoordelijke wethouder kan een wensenlijst worden opgesteld voor een minimaal aantal voorzieningen, zoals: winkels, loketten en gezondheidszorg. Samen wordt een meerjarenplan gemaakt om dit te kunnen uitvoeren.

1. Jeugdbeleid

Bodegraven / Reeuwijk moet een fijne plek zijn voor kinderen. Ze moeten zorgeloos kunnen opgroeien. Hiertoe moeten ze alle ruimte krijgen door voldoende voorzieningen. Maar soms moeten we ook grenzen stellen en corrigeren. Dit laatste vergt een goed samenspel tussen ouders, school, buurt en politie.

De ontwikkeling van een Centrum voor Jeugd en Gezin voor de jeugd van 0 – 18 jaar wordt door GroenLinks van harte ondersteund. Dit is een prima manier om de kind (en het gezin) doorlopend en integraal te ondersteunen.

Er moet in Bodegraven / Reeuwijk voldoende kinderopvang zijn, niet alleen om het voor ouders de combinatie van zorg en arbeid te vergemakkelijken, maar ook omdat kinderen zich hier, in aanvulling op de thuissituatie, sociaal en cultureel kunnen ontwikkelen.

Voor de oudere jeugd is meer aandacht nodig. Dit betreft zowel de middelbare schooljeugd, als de werkende en studerende jeugd tussen de 18 en de 27 jaar.

Het feit dat Bodegraven / Reeuwijk geen groeigemeente is mag niet betekenen dat de jeugd wegtrekt en de bevolking vergrijst.

Concreet:

• Toegankelijkheid van het Centrum voor Jeugd en Gezin in wijken / buurten / kernen, door opname in de servicepunten (zie ook C).
  • Goede kinderopvang, d.w.z. voldoende, betaalbaar en kwalitatief goed.
  • Voor de bereikbaarheid kan kleinschalige opvang in de kernen worden gestimuleerd.
  • Voldoende speelvoorzieningen in de wijken.
  • Behoud en uitbreiding van het jongerenwerk.
  • Inspraak van jongeren van 12 – 18 jaar, bijv. in de vorm van een panel en/of een jongerenwebsite.
  • Promoten Scoolzone in de bibliotheken.
  • Huisvesting voor de KPJ (jongerensociëteit).
  • Ondersteunen van activiteiten in de Zon en Loose End.
  • Verplaatsing van City Life naar Bodegraven, bij voorkeur bij McDonald (ook wel: AC-driehoek).

1. Seniorenbeleid

Ouder worden moet leuk blijven en zo worden ondersteund dat je zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven, niet alleen thuis maar ook in allerlei vormen van beschut en beschermd wonen.

Seniorenbeleid is daarom een samenhang tussen wonen, welzijn en zorg.

Bij Rijngaarde (in Bodegraven) is een wachtlijst om daar te wonen en dementerende ouderen moeten reeds uitwijken naar andere gemeenten. Tevens neemt het aantal ouderen in Bodegraven – Reeuwijk procentueel gezien toe. Dus zijn er meer voorzieningen voor ouderen nodig zijn. Enerzijds betekent dit meer betaalbaar bouwen, anderzijds betekent dit anders bouwen of verbouwen. Hierbij kan je denken aan levensloopbestendige woningen, groepswoningen of een zelfstandig complex binnen een groter complex.

GroenLinks wil de komende raadsperiode duidelijke oplossingen voor de wachtlijst bij Rijngaarde gerealiseerd zien.

Voor zelfstandig wonende ouderen is een aantal voorzieningen op het gebied van welzijn nodig, zoals maaltijden, alarmering, bewegen, computercursussen en vervoer. Het SWOB (Stichting Welzijn Ouderen Bodegraven) kan samen met Mozaïek Wonen het welzijn voor deze ouderen die zelfstandig wonen verzorgen. De gemeente zal hier afspraken over moeten maken.

Concreet:

• Weten wat de woonbehoefte van ouderen is en daar naar bouwen.
  • Substantiële uitbreiding van het aantal betaalbare seniorenwoningen, o.a. in de nabijheid van Rijngaarde.
  • Substantiële uitbreiding van het aantal voorzieningen voor dementerende ouderen.
  • Handhaven en uitbreiden van de functie van ouderenadviseur.
  • Naleven van afspraken met de woningscorporaties en zorginstellingen over ouderenhuisvesting en zorg (Pact van Savelberg).
  • Prestatieafspraken met het SWOB over ouderenwelzijn, zodanig dat de koppeling tussen welzijn en wonen aanwezig blijft.

1. Onderwijs

Alle kinderen verdienen een goede start met hoogwaardige kinderopvang en goed onderwijs dat talenten ontwikkelt en achterstanden wegwerkt.

GroenLinks kiest voor doorlopende ontwikkellijnen, met soepele overgangen tussen peuterspeelzalen, basisscholen en voortgezet onderwijs.

Door combinaties van onderwijs met welzijn, sport en cultuur kan een kind zich breder ontwikkelen. Om die reden is GroenLinks voor een brede school als inhoudelijk concept voor alle kinderen.

Ook tweedekansonderwijs of onderwijs aan nieuwe Nederlanders moet actief worden opgepakt door de gemeente in het kader van een leven lang leren.

Concreet:

• De gemeente zal samen met schoolbesturen en verenigingen de ontwikkeling van het inhoudelijke concept van brede scholen moeten stimuleren en voor meer kinderen dichterbij brengen. Dat betekent in Bodegraven uitbouwen van BRAVO en in Reeuwijk uitbouwen van de MFA.
  • Afstemming van jeugdzorg en schoolmaatschappelijk werk d.m.v. zorgadviesteams.
  • Behoud van zo breed mogelijke middelbaar onderwijs (VMBO / HAVO / VWO), met nieuwbouw voor het Antoniuscollege.
  • Professionele aanpak van maatschappelijke stages voor scholieren;
  • Actief beleid voortijdig schoolverlaters.
  • Stimuleren en faciliteren van huiswerkbegeleiding voor middelbare scholieren.
  • Bevorderen van deelname van nieuwe Nederlanders aan volwasseneneducatie en cursussen van de volksuniversiteit.
  • Behalen van de taakstelling op het gebied van inburgeringstrajecten voor nieuwe Nederlanders, niet alleen voor verplichte inburgeraars maar juist ook voor vrijwillige inburgeraars.
  • Op en vanuit de scholen promotie van beweging en gezonde voeding.
  • In de lessen aandacht voor milieueducatie en de interculturele samenleving.
  • Stimuleren van etnisch gemengde scholen.
  • Bevorderen van integratie en bestrijden van segregatie op scholen.

1. Wonen

Bodegraven / Reeuwijk hoeft als Groene Hart gemeente met een krimpende bevolking niet te groeien. We gaan uit van migratiesaldo 0 en behoud van de groene ruimte. Het is wel van groot belang dat er vervangend gebouwd / verbouwd wordt en dan zo dat betaalbaar gebouwd wordt voor jongeren, senioren en starters op de woningmarkt.

In Bodegraven/Reeuwijk zijn teveel nieuwe woningen gepland. De huidige bouwplannen dienen te worden heroverwogen. Om de open ruimte niet verder aan te tasten wil GroenLinks dat alleen binnen de rode contouren gebouwd wordt en GroenLinks wijst hoogbouw niet af.

Concreet:

• Terugbrengen van bestaande bouwplannen in Bodegraven naar bouwen voor woonbehoefte, d.i. 1% jaarlijkse toename van het totale woningbestand in 10 jaar. Wel zal het huidig woningbestand aangepast dienen te worden om beter aan te sluiten bij de veranderde behoefte.
  • Meer betaalbare jongeren- en seniorenhuisvesting, zowel huur als koop. O.a. via startersleningen en erfpacht.
  • Minimaal 30% sociale woningbouw in bestemmingsplannen.
  • Geen Weideveld II in Bodegraven en voorlopig geen Groendijck-Oost in Driebruggen en Reesveld II in Reeuwijk-Dorp.
  • Geen verdere bebouwing in de Noordzijdepolder in Bodegraven dan de moskee en uitbreiding van de begraafplaats.
  • Terughoudende nieuwbouw in kleine kernen.
  • Actief beleid tegen leegstand van panden.
  • Hoogbouw daar waar het kan, maar afgestemd op de contouren in de directe omgeving.
  • Stimuleren van de sociale functie van woningcorporaties.
  • De kwaliteit van wonen in de wijken verbeteren door groen, bankjes en speelvoorzieningen.
  • Duurzaam bouwen en levensloopbestendig bouwen vastleggen in projectovereenkomsten.
  • Welstandscommissie handhaven, maar uitbreiden met kennis over stedenbouwkunde, landschaparchitectuur en cultuurhistorie.

1. Sport

Sport biedt ontspanning voor jong en oud en is bovendien gezond. Ook biedt sport kansen voor ontmoeting tussen culturen en religies. GroenLinks vindt het van groot belang dat elk kind kan sporten.

Concreet:

• Stimuleren van sportactiviteiten binnen het brede schoolconcept.
  • Stimuleren van sport in het algemeen door ondersteuning en waardering van sportverenigingen.
  • Behoud gymzalen, sporthallen en zwemonderwijs voor basisscholen.
  • Betaalbaar maken van sportvoorzieningen voor minima.
  • Stimuleren van sportdeelname door nieuwe Nederlanders.
  • Bevorderen van sportontmoetingen tussen wijken, verenigingen en etnische groepen.

1. Kunst en cultuur

Kunst en cultuur verrijken het leven. Zij dragen bij aan de vitaliteit van de samenleving.

GroenLinks wil zorgen dat er voldoende aanbod is, maar ook dat zoveel mogelijk mensen hieraan passief en actief deelnemen.

Concreet:

• Behoud en moderniseren van de twee bibliotheken met mobiele in- en uitleenpunten in wijken / buurten / kernen.
  • Behoud Evertshuis in Bodegraven als middelpunt van kunst en cultuur .
  • Stimuleren van opname van kunst en cultuur in het brede schoolconcept, waaronder algemene muzikale vorming (AMV).
  • Subsidie voor zaalhuur voor culturele verenigingen of voor bepaalde laagdrempelige activiteiten.
  • Behoud kinderzomerspelen in diverse kernen.
  • Behoud van beeldbepalende monumentale gebouwen.
  • Ondersteuning van de Wierickeschans, Oudheidkamer en Kaasmuseum.
  • Behoud van jaarlijkse evenementen en de diversiteit daarvan.
  • Stimuleren van aandacht voor de agrarische cultuur.

1. Veiligheid

Iedereen moet zich veilig voelen in Bodegraven / Reeuwijk. De gemeente moet zich duidelijk inzetten voor een veilige woon- en leefomgeving. GroenLinks wil dit niet alleen doen door bestrijding van criminaliteit, maar juist ook door het voorkomen van ellende door middel van preventie en voorlichting.

Concreet:

• Handhaven van het politiebureau in Bodegraven.
  • Handhaven BOA’s.
  • Vaste wijkagent per wijk / buurt / kern, die regelmatig overlegt met bewonersgroepen.
  • Hangplekken beleid.
  • Collectieve beveiliging bij bedrijventerreinen.

III. WIJ WILLEN EEN OPEN EN DEMOCRATISCHE GEMEENTE

1. Diversiteit en emancipatie

GroenLinks staat voor een open, pluriforme samenleving, waarin iedereen een zo groot mogelijke vrijheid heeft om te participeren en zich te ontplooien zonder discriminatie, racisme, seksisme of anderen vormen van onderdrukking. Hierbij hoort ook de plicht om de vrijheid van anderen te respecteren en verschillen te accepteren, zonder uitsluiting.

Concreet:

• Meer coördinatie tussen verschillende activiteiten / projecten op het gebied van integratie en emancipatiebeleid.
  • Een adviesraad van nieuwe Nederlanders.
  • Voorbeelden laten zien van succesvolle nieuwe Nederlanders en geslaagde integratie.
  • Een goed functionerend antidiscriminatiebureau.
  • Diversiteitbeleid (meer vrouwen en mensen uit etnische groepen in dienst nemen) bij maatschappelijke organisaties en de gemeente.
  • Het stimuleren en faciliteren van ontmoeting en debat tussen verschillende etnische groepen, bijv. door een intercultureel ontmoetingscentrum.
  • Grotere deelname aan duale inburgeringstrajecten (taal, kennis van de Nederlandse samenleving en participatie).
  • Afspraken met maatschappelijke organisaties over het werken aan integratiedoelen
  • Op korte termijn realisatie van nieuwbouw voor de Bodegraafse moskee.
  • Meer aandacht en middelen voor multiculturele evenementen.

1. Democratische participatie

GroenLinks staat voor een democratische samenleving waarin mensen worden aangemoedigd zich verantwoordelijk te voelen voor de inrichting van deze samenleving.

Dit betekent dat een gemeente haar inwoners medezeggenschap geeft over de inrichting van hun wijk of kern, maar vervolgens zelf de verantwoordelijkheid houdt over de besluitvorming. Dit leidt tot een gemeente die het algemeen belang dient en rechten van minderheden beschermt.

Het ambtenarenapparaat en het gemeentebestuur moeten dan ook toegankelijk zijn voor de inwoners en het vertrouwen van hen verdienen. De gemeente moet dan ook optimaal communiceren. De komende 4 jaar kan met nieuwe vormen van zeggenschap en inspraak worden geëxperimenteerd.

Hierbij gaat GL uit van de macht en de kracht van de argumenten en het zoeken naar algemeen belang, alleen dergelijk gezag leidt tot respect.

Concreet:

• Adviesraden rondom belangrijke thema’s, zoals milieu , armoede, Nieuwe Nederlanders, senioren en jongeren.
  • Burgerpanels bij cruciale vraagstukken.
  • Servicepunten in een aantal kleine kernen.
  • Bij grote (bestemmings)plannen de inwoners vanaf het begin erbij betrekken en niet na afloop.
  • Stimuleren van particulier initiatief.
  • Een gemeenteraad die geen machtspolitiek bedrijft maar compromissen durft te sluiten om verder te komen.
  • Een gemeenteraad die verantwoording aflegt aan de inwoners.
  • Democratische controle vergroten op regionale / gemeenschappelijke regelingen.
  • Een gemeenteraad die bruggen weet te bouwen tussen beide oorspronkelijke gemeenten Bodegraven en Reeuwijk en aan een nieuwe gemeenschappelijke identiteit wil werken waar iedereen zich bij thuis voelt.
  • De kwaliteit en doelmatigheid van het ambtenarenapparaat verbeteren.
  • Bevorderen van goed personeelsbeleid bij ambtenaren o.a. door een hoger intern scholingsbudget en projectmatig en programmagericht werken.
  • Activeren van het raadsspreekuur.
  • Tijdige en passende behandeling van brieven van inwoners.
  • Een onafhankelijke behandeling van klachten, bijv. door een lokale ombudsman.

1. Gebiedsgericht werken en inspraak van bewoners.

GroenLinks wil de afstand tussen inwoners en politiek verkleinen door hen vooraf invloed te laten uitoefenen en ruimte te geven aan particulier initiatief. Mensen kennen hun eigen omgeving het beste en willen over nabije ontwikkelingen graag meedenken. GroenLinks wil dat de gemeente dit gebiedsgericht aanpakt en dit faciliteert. Gebiedsgericht betekent ook integraal, dus wonen, werken, groen en voorzieningen in samenhang.

De gemeente dient wel over het besluitvormingsproces en de kwaliteit kaders te geven waarbinnen dit plaatsvindt, zodat iedereen weet wie waar over gaat. De Raad zal het hoogste orgaan zijn en blijven, maar het democratisch proces zal verbeteren.

GroenLinks zou willen dat de gemeente begint met een discussie met de huidige bewoners- en belangenorganisaties over de toekomst per wijk of dorp. Per kern of wijk kan de uitkomst daarvan verschillen.

De grootste uitdaging daarbij is hoeveel en welke bewoners we in staat zijn hierbij verder te betrekken. Dit kan een begin zijn van een proces om te komen tot (vernieuwde) bewonersorganisaties, wijkteams en dorpsraden als gesprekspartner van de gemeente in een duidelijke rol.

Concreet:

• Per dorp of wijk een verantwoordelijk wethouder.
  • Voldoende budget en ambtelijke ondersteuning voor gebiedsgericht werken.
  • Gemeentelijke kaders voor gebiedsgericht werken.
  • Discussie per wijk of dorp over de toekomst.
  • Verbeteringsproces voor het functioneren van bewonersverenigingen, wijkteams en dorpsraden samen met huidige bestaande bewonersorganisaties.
  1.  Een financieel gezonde gemeente.

De bezuinigingen van het Rijk en de fusie tussen Bodegraven en Reeuwijk zullen tot kostenbesparing en lastenverhoging nopen. GroenLinks gaat die verantwoordelijkheid niet uit de weg. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.

Concreet:

• Een sluitende meerjarenbegroting.
  • Fasegewijze in plaats van schoksgewijze gelijktrekking tussen de tarieven en subsidies van Reeuwijk en Bodegraven.
  • Tegen het licht houden van niet noodzakelijke bovenwettelijke taken.
  • Bezien of de onderhoudsfrequentie op het gebied van openbaar groen en wegen kan worden verlaagd.
  • Slim besparen door meer afvalpreventie en energiebesparing.
  • De kwaliteit en doelmatigheid van het ambtelijk apparaat verbeteren, minder onderzoek en minder kosten aan externen.
  • Heffingen op 100% kostendekkend niveau.
  • Kostenbesparing bij (onderhoud van) gemeentelijk vastgoed.
  • Bevorderen van samenhang tussen bouw en onderhoud bij aanbestedingen.
  • Benutten van de lokale rekenkamer om financieel beleid te verbeteren