Jaarstukken 2008 en Voorjaarsnota 2009

/* /*]]>*/

Bij de Raadsvergadering van 7 juli werd volgende tekst door Groenlinks voor gelezen

Voorjaarsnota 2009 met programmabegroting 2010 en perspectiefnota 2010-2013

GroenLinks heet het college, de raad en toehoorders ook van harte welkom en wens u zinvolle vervolg van deze vergadering toe.

Het is een belangrijk moment om in deze raadsperiode weer de voorjaarsnota te ontvangen en met u de uitgangspunten en de perspectieven voor de begroting 2010 te bespreken. Voor raad en college geen gemakkelijke opgaaf met een tegenvallende uitkering uit het gemeentefonds en moeilijker economische omstandigheden. De eindconclusie is, dat het saldo van het meerjarenperspectief in 2013 gering negatief is, echter zonder de grote projecten?

Het Weerstandvermogen en risico’s zijn opnieuw bepaald. In grote lijnen een redelijk perspectief volgens de nieuwe financiële inzichten.

De werkprogramma's zal ik op enkele hoofdpunten langs gaan met voor GroenLinks opmerkelijke zaken.

1. Het programma(1) Economie en arbeid. De ontwikkeling van het bedrijventerrein Rijnhoek loopt gestaag door zoals u aangeeft, u krijgt het wel voor elkaar het bestemmingsplan te wijzigen en bedrijven van buiten Bodegraven aan te trekken maar verplaatsingen van uit Nieuwerbrug lukt u niet. Regionale afstemming van bedrijventerreinen: zegt het Rijk ook, en het wachten is nu tot de provincie definitief erover beslist. Maar dan zijn we te laat. Zeker nú de Westelijk randweg Woerden niet doorgaat, de pasjes regeling niet werkt, Weide Wiericke wel gebouwd gaat worden, moeten er voor Nieuwerbrug en het bedrijvenlint andere oplossingen komen.

Het Masterplan Broekvelden laat nog op zich wachten. De revitaliserings aanpak is mooi maar moet anders. Zoals eerder gezegd willen wij meer met een efficiënter gebruik van de ruimte, met beter parkeren, een VCP, en we zetten vraagtekens bij een parallelweg of een rotonde naar de Groote Wetering. Groene daken en onderlinge energie uitwisseling zijn onze ideeën.

1. Programma (2) Jongeren en ontwikkeling. De ontwikkeling Dronenplein met Bredeschool en een vernieuwd Rijngaarde zijn grote ambities die ook beslag gaan leggen op veel financiën in de toekomst. Wij hadden gevraagd bij het vorige plan om minder sloop en om de bibliotheek in het centrum te houden. De gefaseerde aanpak zonder bibliotheek zoals nu voorgesteld spreekt ons aan, GroenLinks vindt dat de ruimtelijke aanpak nog inventiever moet waarmee de doelstellingen ook gehaald kunnen worden en kosten gedrukt worden. Het is belangrijk om niet alleen de SWOB, maar ook het wijkteam en omwonenden erbij te betrekken.

1. Het programma(3) Maatschappelijke Ondersteuning loopt nu een tijdje en het gaat redelijk. Op basis van de WMO-conferentie in september kunnen we de prioriteiten voor de volgende jaren bepalen. Een vervolg op de WMO krant zou zinvol zijn om ook naar de burgers toe te evalueren en te informeren. De Integratie van allochtonen blijft belangrijk. GroenLinks staat achter het voornemen van het College om het armoedebestrijdingsbeleid uit te breiden met een vergoeding voor de kosten van een onderzoek naar energiebesparende maatregelen gericht op minima.

1. Het programma(4) Ruimtelijke ontwikkeling en milieu: Centrumontwikkeling vinden hoofdzakelijk plaats met herinrichting van de straten, een supermarkt moet wel ergens komen. College denk om extra fietsenbeugels waar wij steeds om vragen. De woningbouw zit in een moeilijke situatie die u waar mogelijk moet stimuleren om de 530 woningen voor 2011 te halen, in deze raadsperiode dus. Er kwamen in 2007 46 stuks en in 2008 146 stuks voordeuren bij, dus nog een te lage score. In Weideveld en de Vromade is nu begonnen dat geeft weer hoop. De structuurvisie Noordrand vinden we een goed uitgangspunt met plek voor een Moskee en uitbreiding begraafplaats en de rest komt mogelijk later wel.

Bij programma Milieu en milieubeleid is een belangrijk onderwerp. Milieubeleid staat in Bodegraven nadrukkelijk op de agenda met het ambitieuze Kadernota Energie 2008 en de SLOK-regeling. Te noemen is al dat de Milieuraad samen werkt met een aantal bedrijven aan het Kick-off project, verder is de subsidie op zonneboilers en is er volgend jaar ook weer een budget voor een 3e subsidievoorstel. Maar wat doet u met de SLOK? U geeft aan bij de ontwikkelingen van windenergie hier op de provincie te wachten, maar daar is toch juist de SLOK voor, om advies en onderzoek hier op te zetten en initiatief te nemen?

Een andere vraag is, wanneer krijgen we de duurzaamheidsmeter te zien en hoe staat het met de inventarisatie van uitgangspunten uit 1990 voor het Kadernota Energie?

1. Het programma (5) Beheer openbare ruimte, de afvalscheiding.

We willen nog steeds naar 62%, dit jaar van 56% naar de gecorrigeerde doelstelling van 59%? De blauwe containers voor papier gaan helpen dat zeker. U zet de gevraagde extra communicatie middelen in en intussen moeten we de gegevens van Reeuwijk bekijken. Wij denken dat we meer volgens de APV moeten handhaven of financiëel stimuleren, zo lukt 62% niet.

Bij de Heffingen, die hebben we voor meerdere jaren vastgelegd. In hoeverre zijn de voorgestelde tarieven voor het Riool nu nodig voor de kostendekkendheid? We hadden liever gezien dat de voorziening Riolering voor een belangrijk deel in stand was gebleven en gebruikt zou worden als buffer om het tarief van het rioolrecht bij de fusie met Reeuwijk niet te hoeven laten stijgen. Motie.

1. Het programma(6) Sport, cultuur en monumentenzorg. Nieuwe ontwikkelingen rond accommodatiebeleid zijn weer in gang gezet. Rond het zwembad kunnen we inmiddels div. stappen volgen. Drijven we de kosten van een nieuwe inventarisatie van onderhoud, een nieuw bestek voor de bouw van de sportzaal en inhuur van projectleiders niet teveel op voor de gemeente?

Het Evertshuis is het volgende grote project, ook een plan van renovatie en nieuwbouw met één gemeenschappelijk entree, bij elkaar kost het veel geld. We zijn heel benieuwd of de extra huurinkomsten en de lagere onderhoudskosten opwegen tegen de extra kosten van de investeringen.

Bij Monumenten lezen we over een tweede tranche gemeentelijke monumenten, wij stellen voor het budget 2008 over te hevelen en o.a. te gebruiken voor de voorgestelde waardebepaling van waardevolle gebouwen?

1. Programma(7) Bestuur en veiligheid. Tot slot voorzitter hier nog een vraagteken bij de wijkbudgetten, en wel bij de noodzaak deze dit jaar toe te kennen, gezien de € 120.000 die doorgeschoven wordt?

Voorzitter en raad dit waren mijn punten. Ik dank u voor deze gelegenheid.

Drie moties werd door GroenLinks deels samen met de ChristenUnie ingediend en wel over:

Geen verhoging van Rioolbeasting in 2010, geen meerderheid.

Slok subsidie ook voor windenergie onderzoek geen meerderheid, wethouder zet zich in.

Waardebepaling cultuurhitorisch bebouwing niet ingediend, Wethouder komt met eigen voorstel.