De afgelopen jaren is de werkgelegenheid in de (zakelijke) dienstverlening flink gedaald. Dat kan voor een deel worden gecompenseerd door te investeren in publieke dienstverlening. Teveel werk wordt niet betaald omdat er het etiket van vrijwilligerswerk op wordt geplakt. Dit leidt tot verdringing: betaald werk wordt vervangen door vrijwilligerswerk. GroenLinks wil dat veranderen.

Zolang we in Nederland nog geen basisinkomen hebben, passen we eerst de bijstand aan. Wij willen af van de overbodige regels voor mensen met een uitkering, zoals de sollicitatieplicht. Wij vinden dat je met een bijstandsuitkering beperkt mag bijverdienen en dat je vrijwilligerswerk moet kunnen doen dat bij je past.

• Vergoeding voor vrijwilligerswerk moet mogelijk worden, bijvoorbeeld voor de verzorging van ouderen.
  • De publieke dienstverlening kan beter. We willen meer mensen aan het werk bij het groenonderhoud en het schoonhouden van onze gemeente.
  • Mensen met een bijstandsuitkering die meer dan 40% van het netto-inkomen uitgegeven aan huur, energielasten en de zorgverzekering krijgen een extra hulp om hun lasten naar beneden te brengen.
  • Mensen met een uitkering hoeven geen verplichte tegenprestatie te leveren. Ze kunnen wel ondersteuning krijgen bij het zoeken naar werk.
  • Wij doen graag mee aan (landelijke) experimenten rond een arbeidsloos inkomen.