Vragen aan het college gesteld door de fractie. (Zie bijlage voor antwoorden college)

Gezien de doelstelling van de gemeente om in 2035 klimaatneutraal te zijn lijkt ons dat een visie en beleid ten aanzien van vervoer en daarin specifiek elektrisch vervoer niet mag ontbreken.
Hoewel het aantal elektrische of hybride auto’s de 40.000 al is gepasseerd, stagneert het aantal laadpalen sinds de stichting E-laad in 2012 is gestopt met het “gratis” plaatsen hiervan.
In een onlangs verschenen TNO rapport is becijferd dat elektrisch rijden leidt tot 70% minder CO2 uitstoot dan bij rijden in een vergelijkbare auto op benzine of diesel. Daarbij is zelfs rekening gehouden met het de life-cycle van de auto en de accu’s.

Niet alleen in het kader van het klimaat is dit belangrijk, ook de luchtkwaliteit verbetert en de geluidsoverlast vermindert hierdoor en tenslotte wordt onze afhankelijk van fossiele brandstoffen minder.
 

Daarom vragen wij het college:

  • Heeft de gemeente een beleid ten aanzien van laadpalen voor particulieren en ondernemers?
  • Ziet de gemeente hier een actieve rol voor zichzelf weggelegd en zo ja, welke rol is dat dan?
  • Hoe gaat gemeente om met verzoeken tot het plaatsen van laadpalen?
  • Is de gemeente op de hoogte van het feit dat er marktpartijen zijn die de gemeente wat dit betreft volledig kunnen ontzorgen?
  • Is de gemeente op de hoogte van het feit dat er ook zonder subsidie zelfs met een positief resultaat voor de gemeente een stimulerend beleid gevoerd kan worden?

Voor meer informatie zie:
www.nklnederland.nl/kennisloket Nationaal kennisplatform laadpalen infrastructuur
rvo.nl  De stekker in elektrisch vervoer, maar hoe?
Zie ook de brief van de VNG aan de gemeenten op dit punt